بيانى نورانى از امام صادق ـ سلام اللّه عليه ـ رسيده است كه «ما ضَعُفَ بَدنٌ عَمّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّةُ»[1] با اراده قوى هرگز بدن، گرفتار ضعف نمىشود. در بين تن و جان اصالت از آن جان است. اين چنين نيست كه بدن بتواند مستقيما فتوا دهد و بگويد من اين كار را نمىتوانم انجام دهم. اگر اراده قوى باشد هرگز بدن گرفتار ضعف نمىشود. اين از غُرَرِ بيانات امام ششم (علیهالسّلام) است. وقتى نيّت نسبت به يك امر، قطعى و قوى شد بدن همراهى مىكند.

به ما گفتهاند بدن مركوب خوبى است، اين مركوب و ابزار را از دست ندهيد، كارى كه به اين بدن آسيب برساند نكنيد. لذا گفتند اگر وضو براى بدن ضرر دارد تيمم كنيد، اگر روزه در ماه رمضان براى بدن ضرر دارد در وقت ديگر قضايش را بجا آوريد. اگر احيانا مىبينيد بدن بعضىها در قبر نمىپوسد براى اين است كه بدن تعديل شده است و تحت رهبرى روح درست حركت كرده است، حيف است انسان اين زير دست را برنجاند.

روح نسبت به بدن ولايت دارد انسان حق ندارد به بدن خود ظلم كند، كارى كند كه باعث هلاكت اين بدن شود، چنين كارى حرام است. بدن اسير روح است چه بهتر كه از اين بدن حداكثر بهره را ببريم، بنابراين با پرهيز از افراط و تفريط، انسان مىتواند حد متعادل و اراده قوى داشته باشد. اگر خداى ناكرده بدن از پا در افتاد ديگر به درد كسى نمىخورد. شما انشاء اللّه در آينده بايد به اين جامعه خدمت كنيد، تدريس كنيد، كتاب بنويسيد، پس يكى از بهترين كارها اين است كه به فكر سلامت بدن خود باشيد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – وسائل الشيعه، ج 1، ص 53.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *