اغلال و سلاسل در قرآن در چه معنا به کار رفته و فرق این دو کلمه چیست؟

پاسخ اجمالی

۱ – «اغلال» جمع «غل»، در لغت به معنای، طوق، بند و زنجیر آهنین است که به گردن و دست محبوسان بندند.[1]
این واژه در قرآن کریم در مواردی از جمله در آیه 157 سوره اعراف آمده است: «همان ها که از فرستاده [خدا]، پیامبر «امّى» پیروى می کنند؛ پیامبرى که صفاتش را، در تورات و انجیلى که نزدشان است، می یابند آنها را به معروف دستور می دهد، و از منکر باز می دارد أشیای پاکیزه را براى آنها حلال می شمرد، و ناپاکی ها را تحریم می کند و بارهاى سنگین، و زنجیرهایى را که بر آنها بود، [از دوش و گردنشان] بر می دارد…».
در قرآن کریم «اغلال» هم درمورد دنیا و هم در آخرت به کار رفته است. منظور از غل و زنجیر در دنیا، زنجیر جهل و نادانى، زنجیر انواع تبعیضات و زندگى طبقاتى، زنجیر بت ‏پرستى و خرافات و زنجیرهاى دیگر، است.
[2] پیامبران مبعوث شدند، تا از طریق دعوت پی گیر و مستمر به علم و دانش، از راه دعوت به توحید و دعوت به اخوت دینى و برادرى اسلامى، و مساوات در برابر قانون، این زنجیرها را از دست و پای مردم بردارند، اما در آخرت همان غل و زنجیر است[3] که به عنوان عذاب در گردن کافران و اهل جهنم انداخته می شود.
۲ – «سلاسل» جمع  «سلسله» به معنای مطلق زنجیر است. چه از جنس آهن باشد یا غیر آن.[4] پس سلاسل حلقه های زنجیری است که به هم پیوسته اند و با آن  انسان را می بندند و به هر جا که اراده کنند حرکت می دهند و می برند.[5]
این معنا البته چیزی است که از ظاهر این واژه استفاده می شود. اما به حسب واقع و حقیقت، سلاسل عبارت است از: شهوات و تمایلات نفسانی و برنامه های مادی دنیوی که در تمام بخش های زندگی مادی گسترده است. این نوع از سلاسل کسانی را که در دامش گرفتار شدند، مانع می شود تا مسیر حق و رستگاری را بپیمایند، و بر خلاف خواسته های نفسانی سیر کنند.
۳ – فرق این دو این است که «سلاسل» مطلق زنجیر بوده و «اغلال» تنها زنجیرى است که بر گردن می نهند.[6] «إِذِ الْأَغْلالُ فی‏ أَعْناقِهِمْ وَ السَّلاسِلُ یُسْحَبُون»؛[7] آن گاه که غُل ها را به گردنشان اندازند و با زنجیرها بکشندشان.
از این آیه و آیه «إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالًا وَ سَعِیراً»،
[8] به خوبى روشن می شود که اغلال غیر از سلاسل است.[9]

 

 

 

 منبع:اسلام کوئست


پی نوشت:

[1]. فرهنگ معین، واژه «غل».

[2]. مکارم، شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏6، ص 400 ، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1374ش.

[3]. سبأ، 33، “و ما غل و زنجیرها در گردن کافران می نهیم آیا جز آنچه عمل می کردند به آنها جزا داده می شود”؟!؛ غافر، 71، “در آن هنگام که غل و زنجیرها بر گردن آنان قرار گرفته و آنها را می کشند”.

[4]. لغت نامه دهخدا، واژه «سلاسل».

[5]. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ‏5، ص 212- 213، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360ش.

[6]. قاموس قرآن، ج ‏3، ص 289.

[7]. غافر، ۷۱.

[8]. انسان، ۴.

[9]. قاموس قرآن، ج ‏3، ص ۲۹۰.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *