امام: زن بايد با اجازه شوهرش به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد – چنانچه باعث تضييع حق (زناشويى) او شود – بنابر احتياط واجب اعتكافش باطل است و اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتكافش صحيح است.[1]

آيات عظام بهجت و تبريزى: زن بايد با اجازه شوهرش به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد – چنانچه باعث تضييع حق (زناشويى) او شود – اعتكافش باطل است و اگر با حق او منافات نداشته باشد، بنابر احتياط واجب باطل است.[2]

آيات عظام سيستانى و صافى: زن بايد با اجازه شوهرش از منزل بيرون رود و اگر اجازه ندهد، اعتكافش باطل است (هر چند باعث تضييع حق زناشويى او نشود).[3]

 آيات عظام فاضل و وحيد: زن بايد با اجازه شوهرش به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد – چنانچه باعث تضييع حق (زناشويى) او شود – اعتكافش باطل است و اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتكافش صحيح است.[4]

آية اللّه‏ مكارم: بنابر احتياط واجب، زن بايد با اجازه شوهرش به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد – چنانچه باعث تضييع حق (زناشويى) او شود – بنابر احتياط واجب اعتكافش باطل است.[5]

آية اللّه‏ نورى: زن بايد بااجازه شوهرش به اعتكاف برود و اگر اجازه ندهد – چنانچه باعث تضييع حق (زناشويى) او شود – اعتكافش باطل است و اگر با حق او منافات نداشته باشد، اعتكافش صحيح است، مگر آنكه روزه او در اعتكاف مستحبى باشد.[6]

 

 

پی نوشت ها


[1] – امام، تحريرالوسيله، ج 1، مشروط الاعتكاف، السادس و استفتاآت، ج 3، حقوق زوجيت، س 16.

[2] – بهجت، توضيح‏المسائل، متفرقه، م 18 ؛ وسيله‏النجاه، ج 1، م 1193 و تبريزى، منهاج‏الصالحين، ج 1، م 1069.

[3] – صافى، عروه‏العباد، ج 1، شروط الاعتكاف، م 1402، السادس و توضيح‏المسائل، م 2421 و سيستانى، تعليقات على العروة، شرائط الاعتكاف، السابع.

[4] – وحيد، منهاج‏الصالحين، ج 2، م 1069، الخامس و توضيح‏المسائل، م 2476 و فاضل، تعليقات على العروة، ج2، شرائط الاعتكاف، السابع.

[5] – مكارم، تعليقات على العروة، شرائط الاعتكاف، السابع و استفتاآت، ج 2، س 963.

[6] – ورى، تعليقات على العروة، شرائط الاعتكاف، السابع و توضيح‏المسائل، م 2408.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *