آيات عظام امام، صافى و نورى : اگر جهل به حدى باشد كه احتمال باطل شدن روزه را نمى داده ايد، كفّاره واجب نيست ؛ ولى بنابر احتياط واجب، بايد روزه هايى را كه در آنها استمنا كرده ايد، قضا كنيد.[1]

آيات عظام بهجت، خامنه اى و فاضل : اگر جهل به حدى باشد كه احتمال باطل شدن روزه را نمى داده ايد، كفّاره واجب نيست ؛ ولى بايد روزه هايى را كه در آنها استمنا كرده ايد، قضا كنيد.[2]

آيات عظام تبريزى و وحيد : بايد روزه هايى را كه در آنها استمنا كرده ايد، قضا كنيد ؛ ولى كفّاره واجب نيست.[3]

آيه اللّه  سيستانى : پرداخت كفّاره واجب نيست و اگر جهل به حدى باشد كه احتمال باطل شدن روزه را نمى داده ايد، قضاى روزه ها نيز واجب نيست.[4]

آيه اللّه  مكارم : بنابر احتياط واجب بايد روزه هايى را كه در آنها استمنا كرده ايد، قضا كنيد ؛ ولى كفّاره واجب نيست.[5]

 

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

نویسنده:گروه مؤلفان


[1] – امام، تحريرالوسيلة، ج 1، فيما يجيب الامساك فيه، م 18، فيما يترتب على‏الافطار، م 1 ؛ صافى، هدايه‏العباد، ج 1، م 1311، 1318 ؛ نورى، تعليقات على العروة، الفصل الثالث، السادس.

[2] – بهجت، وسيله‏النجاة، ج 1، م 1109، 1117 ؛ فاضل، تعليقات على العروة، الفصل الثالث و السادس ؛ خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاآت، س 817.

[3] – تبريزى، وحيد : منهاج الصالحين، كفارة الصوم، تتميم.

[4] – سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، كفارة الصوم، تتميم.

[5] – مكارم، توضيح‏المسائل مراجع، م 1658.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *