اگر مسأله ى « استعمال لفظ در بيش از يك معنا » حلّ شود، خيلى از مطالب آيات و روايات حلّ مى شود.

درباره ى «اللَّهُ الصَّمَدُ» (سوره ى اخلاص، آيه ى 2.) در روايت آمده است كه:« عَلىْ خَمْسَةِ أَوْجُهٍ. » ر.ك: معانى الاخبار، ص 6؛ اصول كافى، ج 1، ص 123؛ بحار الانوار، ج 3، ص 220؛ ج 4، ص 187؛ توحيد صدوق، ص 90 و 197؛ مصباح كفعمى، ص 329؛ المقام الأسنى، ص 54.

صمد پنج معنا دارد. يعنى تمام آن معانى مراد است، معانى  اى كه جامع مشترك هم ندارند، مانند: « ألصَّمَدُ، ألمَصْمُودُ إلَيْهِ فِى الْحَوآئِجِ؛ وَ ألصَّمَدُ، ألَّذى لاجَوْفَ لَهُ. »

صمد، يعنى كسى كه همگان در خواسته  هايشان به او نياز دارند و روى مى  آورند؛ و صمد، يعنى كسى كه اندرون خالى ندارد.

يعنى بسيط الحقيقه است. اين معانى هيچ جامع و وجه مشتركى با هم ندارند تا گفته شود در معناى جامع استعمال شده و مشترك معنوى است.

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد1 / محمد حسین رخشاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *