آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل، مكارم و نورى: خیر، این شرط صحیح و نافذ نیست ؛ ولى اگر شرط كند كه: «زن وكیل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نماید، خود را طلاق دهد»، صحیح است.[1]

 آیات عظام تبریزى، سیستانى و صافى: آرى، این شرط صحیح و نافذ است و اگر شوهر بعد از ازدواج، به این شرط عمل نكرد و ازدواج مجدد نمود، گناه كرده است.[2]

آیه اللّه  وحید: بنابر احتیاط واجب، این شرط صحیح و نافذ نیست ؛ ولى اگر شرط كند كه: «زن وكیل شوهر باشد، چنانچه شوهر ازدواج مجدد نماید، خود را طلاق دهد»، صحیح است.[3]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – امام، استفتاءات، ج 3، احكام ازدواج، س 55 ؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 907 ؛ خامنه‏اى، استفتاء، س 7 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1533 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 637 و توضيح‏المسائل، م 2534 ؛ دفتر: بهجت.

[2] – سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 333 ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1395 ؛ صافى، جامع‏الاحكام،2، 1255.

[3] – وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1359.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *