آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى و نورى: آرى، بايد با اجازه پدر يا جد پدرى دختر باشد و بدون اجازه او عقد باطل است.[1]

آيات عظام بهجت، فاضل: از نظر تكليفى، احتياط واجب آن است كه با اجازه پدر يا جد پدرى باشد، ولى اگر بدون اجازه عقد بخوانند، عقد باطل نيست.[2]

آيات عظام خامنه‏اى، صافى، مكارم و وحيد: بنا بر احتياط واجب، بايد با اجازه او باشد و اگر بدون اجازه عقد بخوانند بنا بر احتياط واجب، عقد باطل است.[3]

 

 

پی نوشت ها


[1] – امام، استفتائات، ج 3، اولياء العقد، س 4 و 27 ؛ تبريزى، استفتائات، ص 1547 و 1512 و 1556 ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 70 ؛ دفتر: نورى.

[2] – بهجت، توضيح‏المسائل، م 1891 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1438 و تعليقات على العروة، ج 2، النكاح، فصل فى اولياء العقد، م 1.

[3] – خامنه‏اى، استفتاء، س 798 ؛ مكارم، تعليقات على العروة، اولياء العقد، م 2 ؛ وحيد، منهاج‏الصالحين،ج 3، م 1237 و دفتر: صافى.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *