آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى و نورى: آرى، بايد با اجازه پدر يا جد پدرى دختر باشد و بدون اجازه او عقد باطل است.[1]
آيات عظام بهجت، فاضل: از نظر تكليفى، احتياط واجب آن است كه با اجازه پدر يا جد پدرى باشد، ولى اگر بدون اجازه عقد بخوانند، عقد باطل نيست.[2]
آيات عظام خامنه اى، صافى، مكارم و وحيد: بنا بر احتياط واجب، بايد با اجازه او باشد و اگر بدون اجازه عقد بخوانند بنا بر احتياط واجب، عقد باطل است.[3]
پی نوشت ها
[1] – امام، استفتائات، ج 3، اولياء العقد، س 4 و 27 ؛ تبريزى، استفتائات، ص 1547 و 1512 و 1556 ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 70 ؛ دفتر: نورى.
[2] – بهجت، توضيح المسائل، م 1891 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1438 و تعليقات على العروة، ج 2، النكاح، فصل فى اولياء العقد، م 1.
[3] – خامنه اى، استفتاء، س 798 ؛ مكارم، تعليقات على العروة، اولياء العقد، م 2 ؛ وحيد، منهاج الصالحين،ج 3، م 1237 و دفتر: صافى.