آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى، مكارم و نورى: آرى، باید با اجازه پدر یا جدّ پدرى دختر باشد و بدون اجازه او عقد باطل است.[1]
آیات عظام بهجت، فاضل: از نظر تكلیفى، احتیاط واجب آن است كه با اجازه پدر یا جدّ پدرى باشد، ولى اگر بدون اجازه عقد بخوانند، عقد باطل نیست.[2]
آیات عظام خامنه اى، صافى و وحید: بنا بر احتیاط واجب، باید با اجازه او باشد و اگر بدون اجازه عقد بخوانند بنا بر احتیاط واجب، عقد باطل است.[3]
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی
[1] – امام، استفتاءات، ج 3، اولياء العقد، س 4 و 27 ؛ تبريزى، استفتاءات، ص 1547 و 1512 و 1556 ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 70 ؛ مكارم، تعليقات على العروة، اولياء العقد، م 2 ؛ دفتر: نورى.
[2] – بهجت، توضيحالمسائل، م 1891 ؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 1438 و تعليقات على العروة، ج 2، النكاح، فصل فى اولياء العقد، م 1.
[3] – خامنهاى، استفتاء، س 798 ؛ وحيد، منهاجالصالحين، ج 3، م 1237 و دفتر: صافى.