در اينباره توجّه به چند نكته لازم است:

يك. خطاها بسيار متفاوت و گوناگون است و هر يك آثار و نتايجى ويژه دارد. حتى ممكن است خطاى واحد در اوضاع مختلف، آثارى متفاوت بر جاى گذارد. بنابراين نمىتوان در يك جمله اعلام كرد: «خطاهاى حاكمان، فلان اثر خاص را در پى دارد». اما در عين حال يكى از پيامدهاى مهم خطاهاى حاكمان، كاهش ميزان «مقبوليت اجتماعى» است.

دو. رهبر معصوم پيراسته از هر خطايى است؛ ولى انتظار عدم وقوع خطا از غير معصوم (علیهالسلام)، انتظارى نابجا است. در عين حال اسلام، شرايطى را براى حاكم اسلامى در عصر غيبت قرار داده است. علم و تقوا از جمله آنها است كه عامل مهمى در تقليل خطاها مىباشد. اين شرايط در بردارنده دو نوع كنترل است:

1 – كنترل عقلانى،

2 – كنترل اخلاقى.

افزون بر آن، دستوراتى چون لزوم مشورت و خوددارى از استبداد به رأى و ديگر عوامل كنترلكننده ـ كه شرح آن جداگانه رفته است ـ در كاهش ضريب احتمال خطا و نزديك كردن آن به صفر، بسيار مؤثر است.

از طرف ديگر شروط ياد شده و ديگر شرايط لازم (چون زمانشناسى و توانايى مديريت كلان اجتماعى) فقط حدوثى نيستند؛ يعنى، چنان نيست كه تنها در زمان به دست گرفتن قدرت، لازم بوده و پس از آن اعتبار نداشته باشند؛ بلكه شرايطى حدوثى و بقايى هستند. بنابراين از آغاز رهبرى تا پايان آن، وجود اين شرايط الزامى است و هرگاه ولىامر يكى از آنها را از دست داد، از سمت خود معزول است.

3 – امربه معروف و نهى از منكر يا اصل «نظارت عمومى» نيز يكى از راههايى است كه اسلام بر آن تأكيد كرده است. بر اين اساس هر مسلمانى، موظف است با دقت و ژرفنگرى، عملكرد مسئولان نظام اسلامى را زير نظر گيرد و در صورت مشاهده خطا و انحراف، به گونهاى خيرخواهانه و مفيد به حال جامعه، خطاها را تذكر دهد و رهنمود و يا پيشنهادى براى بهبود وضع جامعه، ارائه كند.

نكته ديگر اينكه اشتباه به دو گونه قابل تصور است:

الف. خطاهاى كارشناختى

مقصود از خطاهاى كارشناختى، آن است كه در پارهاى از مسائل، متخصصان و كارشناسان داراى ديدگاهها و نظرات مختلفىاند كه اين نظرات، گاهى معارض يكديگرند و در ميان آنها، تنها يك رأى بر صواب و بقيه نادرست است.

طبيعى است رأى حاكم و يا كارگزاران حكومتِ اسلامى نيز يكى از آن آرا است و در صورت حاكميت غيرمعصوم، احتمال دارد رأى پذيرفته شده برصواب يا بر خطا باشد. اين گونه خطاهاى احتمالى، كاملاً طبيعى است و چندان گريزى از آن نيست.

 در هر جامعهاى اين گونه امور وجود دارد و به جهت لزوم وحدت رويه در حكومت و سياست، چارهاى جز پذيرش قانونى يك جانب وجود ندارد؛ هر چند در صورت تكافؤ ادله، احتمال صحت رأى مخالف نيز به همان اندازه احتمال صحت رأى موافق است. اين گونه امور به هيچ وجه نشانگر ضعف حاكم نيست و در صورت خطا بودن رأى نيز هر چند فاقد آثار منفى نيست؛ ولى چه بسا آثار آن چندان زياد نباشد؛ زيرا داراى توجيه خردپذير و مورد حمايت بخش مهمى از آگاهان و كارشناسان است.

ب. خطاهاى ناشى از ضعف

پارهاى از خطاها، برخاسته از مبانى نظرى و كارشناختى نيست؛ بلكه ناشى از ناآگاهى و ضعف و ناتوانى در درك نيازمندىهاى اجتماعى و يافتن پاسخ شايسته آن، از منابع دينى است. چنين خطاهايى به خوبى از سوى خبرگان و متخصصان دينشناس و آشنا به مسائل اجتماعى، تشخيصپذير است و ناتوانى شخص را در مديريت اجتماعى برملا مىسازد. مسلما اين گونه امور زيانها و آثار منفى بيشترى دارد و به عزل صاحب منصب نيز مىانجامد.

 

پرسش و پاسخ های دانشجویی پیرامون حکومت دینی/ مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *