اصل آزار و اذیت اسرا و بازماندگان کربلا به گونه‌های مختلف؛ مانند: سوارکردن بر شتران بی‌جهاز،[1] آتش زدن خیمه‌ها، غارت اموال[2] و … در منابع معتبر و یا قابل استناد وجود دارد، اما برخی از آنچه در برخی مصیبت‌خوانی‌ها گفته می‌شود که به یکی از آنها در پرسش اشاره شده است، می‌تواند زبان حال باشد. برخی نقل‌ها نیز – مانند آنکه اصلاً هیچ غذایی به دست اسرای کربلا نمی‌رسید – از اعتبار برخوردار نیست.

  منبع: اسلام کوئست


[1]. سید بن طاوس، اللهوف فی قتلی الطفوف، ص 142، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1348ش؛ شیخ مفید، الامالی، ص 321، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.

[2]. ر. ک: شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 112 – 113، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق؛ ابو مخنف کوفی، وقعة الطف‏، ص 256، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1417ق؛ بلاذری، احمد بن یحیى‏، أنساب الأشراف‏، ج 3، ص 204 – 205، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق؛ ابن شهر آشوب مازندرانى، مناقب آل ابی‌طالب(ع)، ج 4، ص 112، نشر علامه، قم، 1379ق؛‏ ابن نما حلی، جعفر بن محمد، مثیر الأحزان،‏ ص 76، مدرسة الإمام المهدی (عجّل الله تعالى فرجه الشریف)، قم، چاپ سوم، 1406ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *