سنّت پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) و معصومين (علیهماالسلام) درباره موهاى پشت لب اين بوده كه از بلند شدن آن جلوگيرى نموده و آن را كوتاه مىنمودند. رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «مجوس ريش خود را مىتراشند و سبيل را بلند مىگذارند، و ما سبيل خود را مىزنيم و ريش خود را بلند مىگذاريم».[1]

در حديث ديگرى چنين آمده: «گرفتن از موى پشت لب به طورى كه لب آشكار شود از سنت است».[2]

در سيره امام صادق (علیهالسلام) از برخى يارانشان چنين نقل گرديده است: «ديدم حضرت صادق شاربهاى خود را گرفته به طورى كه نزديك بود به پوست برسد».[3]

گفتنى است به طور معمول دستورات و توصيههاى اسلامى حداقل به دو منظور است:

1 – رعايت بهداشت فردى كه با كوتاه كردن موى پشت لب و سبيل در هنگام خوردن و آشاميدن از آلودگى غذاها و نوشيدنىها جلوگيرى مىشود.

2 – حفظ هويت فرهنگى و اجتماعى؛ به طورى كه فرد مسلمان دنبالهرو سليقهها و آشفتگىهاى گوناگون از سوى ديگران نباشد. به ويژه كسانى كه  بلند گذاشتن سبيل را براى خود آرم و آرمان قرار مىدهند و هويت فرقهاى خودشان را در بلند گذاشتن سبيل به نمايش مىگذارند.

بنابراين آنچه مهم است كوتاه كردن سبيل به مقدارى است كه امكان رعايت بهداشت انجام گيرد و از نظر ظاهر به گروه يا فرقه خاصى مشابهت پيدا نشود. چنانكه رهبران و بزرگان دينى با ملاحظه اين دو اصل اضافات موى پشت لب و سبيل را كوتاه مىكنند اگرچه آن را نيز نمىتراشند.

 

 

پی نوشت ها


[1] – سنن النبى (صلیاللهعلیهوآله) با ترجمه، ج1، ص92.

[2] – وسائلالشيعة، ج 2، ص 114.

[3] – وسائلالشيعة، ج 2، ص 115.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *