نخست بايد دانست؛ گرايش به «آراستگى» از ويژگىهاى ممتاز انسان به ويژه در دوران جوانى است و اهميت ندادن به آن پيامدهاى نگران كنندهاى دارد؛ زيرا تجربه نشان داده است آن دسته از جوانانى كه به زيبايى و آراستگى خود اهميت نمىدهند، گرفتار احساس حقارت و افسردگى مىشوند.

خداوند متعال با نزول اين آيه، به عنوان يك قانون همگاهى و همگانى، مىفرمايد: «يا بَنى آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»؛[1] «اى فرزندان آدم! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشيد».

همچنين در آيه بعد، با لحن تندترى در پاسخ آنان كه گمان مىبرند تحريم زينتها و پرهيز از غذاها و روزىهاى پاك و حلال، نشانه زهد و پارسايى و مايه قرب به پروردگار است و مىگويد: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتى أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيباتِ مِنَ الرِّزْقِ»؛[2] «[اى پيامبر!] بگو چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگانش آفريده و هم چنين مواهب و روزىهاى پاك و پاكيزه را تحريم كرده است؟»

سپس براى تأكيد اضافه مىكند: «قُلْ هِى لِلَّذينَ آمَنُوا فِى الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يوْمَ الْقِيامَةِ»؛[3] «به آنها بگو كه اين نعمتها و موهبتها در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آوردهاند و روز قيامت نيز خاصّ آن مىباشد».

بنابراين اسلام نه تنها با جمال و زيبايى مخالفتى ندارد؛ بلكه همگان را به آراستگى تشويق مىنمايد؛ اسلام يادگار پيامبرى است كه نظافت و آراستگى، بوى خوش و لبخند را از نشانههاى ايمان مىداند.

 

روايات اسلامى از توصيه و تشويق مسلمانان به پوشش مناسب و آراستگى سرشار است.

پيامبر گرامى اسلام (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمايد: «خداوند متعال زيباست و زيبايى را دوست دارد و خواستار آن است كه اثر نعمت خود را در بندهاش ببيند».[4]

امام على (علیهالسلام) نيز مىفرمايد: «خودآرايى از ويژگىهاى خاص انسان مؤمن است».[5]

البته آراستگى بيرونى را بايد با زيبايى درونى پيوند داد؛ يعنى هم درون را بايد آراست و هم به زيبايى ظاهر پرداخت؛ چون ظاهر، آينه درون است.

امام جعفر صادق (علیهالسلام) فرموده است: «خداوند زيبايى و خودآرايى را دوست دارد و بينوايى و قيافه فقرآلود را ناخوش مىشمرد. هرگاه خداوند به بندهاى نعمتى دهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند».[6] در اين هنگام يكى از ياران حضرت سؤال نمود: چگونه؟ و حضرت اين موارد را يادآور شد:

1 – لباس تميز پوشيدن؛

2 – خوشبو نمودن خود و استعمال عطر؛

3 – نيكو و زيبا ساختن خانه و كاشانه؛

4 – جارو نمودن جلوى در خانه؛

5 – چراغ روشن نمودن پيش از غروب (كه موجب رفع فقر و زيادى روزى مىشود).

 

سه نشانه مهم آراستگى :

الف – پوشيدن لباس مرتب و تميز

خوش لباسى يك ميل درونى است و جوانان در آراستگى، بيشتر به نوع لباس خود اهميت مىدهند كه پسنديده و جالب توجه باشد. با اين همه آراستگى لباس از پوشيدن نوع لباس مهمتر است.

خداوند به پيامبر مىفرمايد: «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ »؛[7] «و لباس خويشتن را پاك كن». زيرا جامه پاكيزه غم و اندوه را مىزدايد.[8]

پيامبر گرامى اسلام (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمايد: «لباس خوب بپوشيد و خانههايتان را آباد كنيد تا در ميان مردم مانند خال رخساره باشيد».[9]

امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «لباس زيبا بپوش؛ زيرا خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، اما بايد حلال باشد».[10]

پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) به پوشيدن لباس سفيد رنگ توصيه مىفرمود؛ چون سبب آرامش و پاكيزگى است. رنگهاى زرد و سبز نيز از رنگهاى برگزيده است.[11]

 

ب – رسيدگى به آرايش سر و صورت

پيراستن و آراستن موهاى سر و صورت و تميز نگاه داشتن و مرتب كردن آن بر آراستگى آدمى مىافزايد. پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمود: «موى خوب از پوششهاى الهى است كه خداوند بر انسان ارزانى داشته است پس آن را عزيز بداريد».[12]

شانه كردن مو، آسانترين روش آراستگى است. به فرموده پيامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله)، «هر كه موى سر را بگذارد مىبايد آن را به شانه كردن، تربيت نيكو كند، در غير اين صورت آن را بتراشد».[13]

براى اصلاح صورت، ضمن مرتب كردن و كوتاه كردن ريش و شارب (سبيل) بايد از رها كردن آن براى بلند شدن بىقواره پرهيز نمود.

همچنين شايسته است به هنگام هر نماز و براى آراسته بودن، سر و صورت با شانه مرتب شود.[14]

 

ج – بوى خوش و عطر

بوى خوش از اخلاق پيغمبران است.[15] رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) معتقد بود كه در بوى خوش اسراف نيست. ايشان هزينهاى را كه در بوى خوش صرف مىنمودند، بيشتر از هزينهاى بود كه در غذاى خود مصرف مىكردند.

سيسرون، سخنور رومى، گفته است: «چهره، تصوير روح است»؛ يعنى احساسات و هيجانات انسان، غالباً در چهره وى منعكس مىشود. خشم، ترس، شادى، غم، تعجّب، تنفّر و رضايت به سادگى در چهره نمايان مىگردد و به راحتى قابل تشخيص است. بنابراين احساسات ما نسبت به ديگران، به صورتى غيراختيارى خود را نشان مىدهد و قابل پنهان كردن هم نيست. نوع آرايش سر و صورت، عينك داشتن يا نداشتن و زيبايى ظاهرى، مىتواند برداشتهاى اوّليه را در مخاطب ما ايجاد كند.[16]

 

 

پی نوشت ها


[1] – اعراف 7، آيه 31.

[2] – اعراف 7، آيه 32.

[3] – همان.

[4] – الخصال، ج2، ص613.

[5] – تصنيف غررالحكم و دررالكلم، ص 435.

[6] – إرشاد القلوب إلى الصواب، ج1، ص 195.

[7] – مدثر 74، آيه 4.

[8] – الكافى، ج6، ص 444.

[9] – نهجالفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله))، ص 444.

[10] – بحارالأنوار، ج62، ص 125.

[11] – الكافى، ج 3، ص 342.

[12] – دعائم الاسلام، ج 1، ص 125.

[13] – الكافى، ج6، ص 485.

[14] – وسايل الشيعه، ج8، ص 169.

[15] – الكافى، ج6، ص 511.

[16] – حديث زندگى، شماره 1، ص 7 آذربايجانى، بررسى نقش آراستگى در روابط ميانْ فردى.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *