آثار فردي:
1 – 
ايجاد و تقويت و استحکام اعتقاد به توحيد و عدل الهي؛ ايجاد عدالت کامل و رفع هرگونه ظلم در جهان مي‌تواند اعتقاد به توحيد و اجراي عدالت را که از اسول اعتقادي دين اسلام و ساير اديان الهي است، به اثبات برساند و باعث اعتقاد فردي مي‌شود؛


2 – 
ايجاد اميد به زندگي و صبر در مقابل ناملايمات بخاطر فرداي روشن؛


3 – 
ايجاد حرکت مضاعف و شور و نشاط بيشتر در مسير زندگي فردي؛


4 – 
ارتباط معنوي دائم با احساس حضور امام معصومي که ناظر بر اعمال انسان است؛


5 – 
رشد و تکامل تربيتي در اخلاق و رفتار و ساير شئون زندگي؛


6 – 
تقويت بعد عبادي به وسيله ارتباط معنوي با امام زمان(ع) از طريق نماز امام زمان(ع) و دعاي عهد و دعاي فرج و امثال اين ادعيه که باعث رشد عبوديت فرد خواهد شد.


آثار اجتماعي:
اين بخش در سه فصل مورد تحقيق و بررسي قرار مي‌گيرد:
فصل اول: آثار اجتماعي ـ ديني
فصل دوم: آثار اجتماعي ـ تربيتي
فصل سوم: آثار اجتماعي ـ سياسي
الف. آثار اجتماعي ـ ديني (رفتار‌هاي ديني جمعي):


1 – 
مراسم نيمه شعبان و ايجاد شور و نشاط ديني در بين افراد جامعه: اينگونه مراسم لزوم اجراي عدالت را به افراد يادآوري کرده و شوق اميد و انتظار فرج را به صورت فرهنگ عمومي در مي‌آورد.


2 – 
برگزاري مجالس دعا: دعاي ندبه، آل ياسين، جامعه کبيره و ساير دعاهاي مربوط به امام زمان(ع).


3 – 
توجه به مکان‌هاي منسوب به حضرت مهدي(ع): مسجد جمکران و مسجد امام حسن عسکري(ع) در قم و مسجد سهله در کوفه و شهر مکه و صحراي عرفات توجه به اين مکان‌ها محبت و اعتقاد به خدا را تقويت کرده، انسان‌ها را به سوي عبادت و توجه ويژه به معنويات سوق مي‌دهد.


4 – 
صدقه دادن براي سلامتي امام زمان(ع): اين رفتار فردي علاوه بر ايجاد روحيه امام دوستي، ولايت و توجه به محبوب و ثواب عبادي، باعث يک نوع رفتار اجتماعي و ايجاد روحيه نوع دوستي و کمک به دفع فقر در جامعه نيز خواهد شد.


ب. آثار اجتماعي ـ تربيتي:


1 – 
روحيه انتظار: انتظار افراد جامعه، براي تحقق هدفي والا و واقعي يعني برقراري عدالت واقعي در همه ابعاد، مي‌تواند موتور حرکتي براي پيشرفت جامعه به سوي ايجاد مؤلفه‌هاي عدالت شود.


2 – 
اميد به آينده‌اي روشن: جامعه‌اي که معتقد به مهدويت است هيچگاه دچار سردرگمي سياسي و انحطاط فرهنگي نخواهد شد. اميد به هدفي مقدس و دست يافتني، انسان را به سوي طرح و برنامه براي سعادت و پيشرفت و تلاش براي تحقق و اجراي آن برنامه حرکت مي‌دهد.


ج. آثار اجتماعي ـ‌ سياسي:
جامعه‌اي که معتقد به مهدويت است در رأس اهداف آن، رفع ظلم و ستم و مبارزه با ظالمان و ستمکاران در جامعه خواهد بود. انقلاب‌هاي بزرگ ديني ـ سياسي در جوامع از آثار همين اعتقاد است همانند انقلاب اسلامي ايران که نقطه عطفي در تاريخ مبارزه با رژيم‌هاي عدالت ستيز و استعمارگر مي‌باشد.
تذکر: براي اگاهي بيشتر به فصلنامه انتظار شماره5، مجله موعود شماره 6، کتاب آثار اعتقاد به امام زمان(ع) ـ هادي قندهاري، آفتاب ولايت ـ آيت الله مصباح يزدي مراجعه فرماييد.

 

 

منبع:پرسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *