سوال: من یک فرزند ده ماهه دارم؛ وقتی که موسیقی از تلویزیون پخش می شود او حرکاتی از خود نشان می دهد؛ آیا این حرکات طبیعی است؟ باید چگونه با او برخورد کنیم؟

جواب:

اگر کسی بخواهد بداند که آهنگیدارای طرب است یا نه، باید ببیند کهآن آهنگ در بچّه ها چه عکس العملی را نشان می دهد. اگر بچّه از خود بی خود شد، ما می دانیم که آن موسیقی طرب انگیز است.در این مورد بچّه ها هیچ تقصیری ندارد؛چراکه یک موقع خود ما موسیقی گوش می دهیم؛ البته منظور ما موسیقی گناه آلود نیست.وقتی ما موسیقی گوش می دهیم، می توانیم خود را کنترل کنیم؛ولی چون بچّه ها خود را نمی توانند کنترل کنند، در برابر موسیقی های ساده از حال طبیعی خود خارج می شوند؛ البته این مطلب درست نیست کهکه فرزندان در برابر موسیقی از حال طبیعی خود خارج شوند؛ چراکه رفتار کودک در هنگام موسیقی پاسخ  طبیعی او به موسیقی است.

زمینه رافراهم نکنیم!

خب ما باید چه کار کنیم؟ ما نمی توانیم به این بچّه بگوییم که اراده خود را قوی کن و یا حواس خود را به چیز دیگری پرت کن؛ ما باید زمینه را برای او فراهم نکنیم تا او در چنین فضایی قرار نگیرد.در آموزه های دینی ما آمده است کهوقتی در خانه ای موسیقی پخش شود، در آن خانه ملائکه ورود پیدا نمی کنند. والدین باید مراقب باشند و نگذارند که در سنّ طفولیّت گوش بچّه به این موسیقی ها عادت کند.بیشتر این موسیقی ها مبتذل نیست و شاید بعضی از آنها در صدا وسیما هم پخش شود؛ امّا چون بچّه ها روحیه ی لطیفی دارند و عکس العمل آنها در این مورد قوی تر است، از خود حرکاتی را بروز می دهند.

سوال: با توجّه به این که مادر باید همیشه برای شوهر در خانه زینت کند، در هنگام تولّد فرزند باید در خانه چگونه پوششی را داشته باشد؟

جواب:

پوشش متعارف

والدین باید در حضور فرزندان یک یا یک و نیم ساله، یک پوشش عرفی داشته باشند؛ ولی در مورد مادر می گوییم که باید همیشه او در خانهآراسته و پیراسته باشد؛ یعنی مرتب و منظّم باشد و لباس شیکو متعارف بپوشد.

پوشش متعارف چیست؟

گاهی اوقات والدین می پرسند که منظور از لباس متعارف چیست؟ ما در جواب می گوییم که لباس نباید طوری باشد کهاگر یکی از محارم مادر داخل خانه شد، او خجالت بکشد و بگوید که لباسمن کم است؛ البته گاهی ممکن است بعضی ها آن حیای لازم را نداشته باشند، ما به آنها کاری نداریم؛ همچنین ممکن است بعضی ها با پوشش سخت در خانه باشند؛ ما به آنها هم کاری نداریم.پوشش و آرایش های خاص مادر باید مدیریّت شود و در اتاق خواب باشد؛ همچنین مادر باید در لباس خانگی از رنگ های گرم استفاده نکند که در آینده ان شاالله در باره ی آن توضیح خواهیم داد.

استفاده کردن از رنگ های متعادل

الان نزدیک سال نو است و والدین می خواهند برای بچّه ها لباس تهیّه کنند؛ آیا آنها می توانند از لباس های رنگ گرم استفاده کنند؟ ما در جواب می گوییم: نه؛ چراکه ممکن است این رنگ ها در کودکان هیجاناتی را ایجاد کند؛ البته منظور ما از هیجان در سنّین کودکی، هیجان رفتاری است؛ یعنی ممکن است آنها زودتر عصبانی شوند و پرخاش کنند، من همیشه به والدین توصیه می کنم که برای بچّه ها رنگ هایی تهیّه کنند که هارمونی متعادلی داشته باشند؛ یعنی نه سرد باشد و نه گرم؛ این نوع پوشش را هم والدین در حضور بچّه ها داشته باشند و هم بچّه ها در حضور والدین.

تاثیر رنگ در هنگام شیر دادن

ما حتّی به مادرها توصیه می کنیم که در هنگام شیر دادن باید نوع پوشش آنها دارای یک هارمونی آرامش بخش باشد؛ مثلاً اگر مادر به هنگام شیر دادن یک لباس قرمز بپوشد، باید بداند که این رنگ به روی اعصاب و روان فرزندش تاثیر می گذارد و ممکن است که بچّه را بدغذا کند؛ ولی رنگ های سرد مانند آبی، سبز و بنفش این طور نیستند.

مانند طبیعت لباس بپوشیم!

 لزوماً مانمی گویم که در همه ی لباس ها و وسایل باید از این رنگ ها استفاده شود؛ بلکه می تواند رگه هایی از رنگ های قرمز نیز در لباس باشد؛ ولی معدّل لباس باید آرامش بخش باشد. رنگ های لباس باید مانند طبیعت باشد؛ وقتی ما به بالای کوهی می رویم وطبیعت را نگاه می کنیم،می بینیم که آسمان آبی است و درختان از رنگ سبز برخوردار هستند و خاک رنگ قهوه ای دارد. همه ی اینها یک هارمونی آرامی دارد که انسان را از هیجان دور می کند.