دلایل بروز مشکل

الف. تقلید و الگوگیری

اوّلین دلیل بروز این مشکل ممکن است رفتارهای نامناسب والدین و اطرافیان و الگوگیری غلط فرزند از آن‌ها باشد. مثلاً وقتی کودک به سراغ یک شیء خطرناک می‌رود، مادر همان لحظه فریاد می‌زند.

 

ب. تغذیه و خواب نامناسب

علّت دیگر ممکن است به خاطر تغذیه و خواب نامناسب کودک باشد. بچّه‌هایی که معمولاً تغذیه‌ خوبی ندارند و یا ساعت خواب آن‌ها مناسب نیست بداخلاق و پرخاشگر می‌شوند، آستانه‌ی تحمّل آن‌ها پایین می‌آید و کوچکترین محرّکی ممکن است آن‌ها را عصبانی کند.

 

ج. بیکاری

گاهی اوقات کودکانی که بیکاری زیادی دارند، با این مشکل مواجه می‌شوند. متأسّفانه برخی از پدر و مادرها برای فرزندان خود برنامه‌ی خاصی ندارند و آن‌ها را رها می‌کنند؛ لذا بچّه هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد.

شاید برخی از والدین بگویند که کودک دو و نیم ساله را باید به چه کاری مشغول کنیم؟ در جواب باید گفت که کار کودک بازی است؛ با بازی کردن، این حالت‌های پرخاشگری، قهر و عصبانیت فرزند کمتر می‌شود.

 

د. محیط پرتنش

گاهی ممکن است کودک در محیط‌های پر تنش قرار بگیرد؛ به عنوان مثال خانواده‌هایی که در حضور بچّه‌ها دعوا می‌کنند یا با هم‌دیگر اختلاف دارند، این تنش ها روی آن‌ها اثر می‌گذارد.

به دو دلیل ما نباید اختلافات خود را در حضور کودکان آشکار کنیم؛ یک دلیل این است که با این کار، حرمت خود را در نگاه فرزندان می‌شکنیم و باعث می‌شویم که دیگر آن‌ها برای ما ارزش قائل نشوند. دلیل دوّم نیز این است که این کار برای بچّه‌ها بدآموزی دارد؛ یعنی ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه را از والدین یاد بگیرند.

 

ه. نوع از شیر گرفتن کودک

دلیل دیگر برای پرخاشگری کودکان ممکن است نوع از شیر گرفتن فرزند یا از پوشک گرفتن او باشد. مادرانی که کودکان را به صورت دفعی از شیر می‌گیرند، ممکن است با این مشکل مواجه شوند.