در این سن نباید از بچّه ها انتظار داشته باشیم که تمام وسایل های خود را به طور کامل منظّم نگه‌ دارند؛ امّا می‌توانیم با استفاده از چند روش نظم را به آن‌ها آموزش دهیم.

الف. استفاده از داستان

اوّلین روش استفاده از داستان و قصّه است. ما می توانیم با استفاده از قصّه‌ به بچّه های خود الگو بدهیم و نظم را به صورت غیر مستقیم به آنها بیاموزیم.

 

ب. برجسته کردن کارها

پدر و مادر می‌توانند در هنگام مرتّب کردن وسایل خود، از فواید نظم سخن بگویند و کار خود را برجسته کنند؛ مثلاً وقتی پدر وسایل خود را منظّم می‌کند، به دخترش بگوید: اگر همه چیز سرجایش باشد راحت تر پیدا می‌شود.

بیان این جملات گاهی اوقات می‌تواند تأثیر مثبت بگذارد و باعث شود که بچّه‌ها از والدین اثرپذیری داشته باشند.

 

ج. استفاده از تشویق

سوّمین راهکار این است که اگر فرزند ما وسیله‌ای را سر جای خود گذاشت و مرتّب کرد، چه به صورت اتّفاقی و چه در اثر اینکه ما او را ترغیب کردیم، حتماً او را تشویق کنیم.