سؤال: من مادر دو فرزند هستم که دختر بزرگ من حدوداً چهارده ساله است. من چند سال پیش از همسرم جدا شدم و در این مدت ازدواج کردم که خدا همسر خیلی خوبی به من داد. اکنون پدر فرزندم آمده است و تقاضا دارد که فرزندان را ببرد؛ دختر من هم خیلی راغب به رفتن است. چون پدرش شرایط مالی خوبی دارد و شرایط مالی من خیلی خوب نیست، اگر من مایل باشم که او برود، دخترم فکر می‌کند که او را به خاطر پول فرستاده ام؛ چراکه پدرش در این مدّت پول ها و کادوهای مختلفی برایش فرستاده است. حالا من چه طور با این دخترم صحبت کنم تا او بفهمد که آینده او برای من مهم است؟

جواب:

اوّلا این که مادر نباید هیچگاه به دخترش بگوید که چون پدرت ثروت بیشتری دارد، نزد او برو تا آینده درخشانی داشته باشی!

یکی از توصیه های ما در این مورد این است که بزرگتری از دو طرف، یعنی یکی از طرف خانواده همسر سابق و یکی هم از طرف خود ایشان با هم صحبت کنند و ببینند که صلاح بر چیست و این فرزند با کدامیک از آنها بزرگ شود بهتر است و به نظر هم می‌آید که با توجّه به این که همسر فعلی ایشان مرد خوبی است و فضای مناسبی در خانه وجود دارد، اگر نزد مادر باشند بهتر است. در مسائل مالی مثل ادامه تحصیل هم می‌توانند از پدر کمک بگیرند.

مشورت با قانون دار

در رابطه با این مسئله پدر و مادر باید با یک قانون دار مشورت کنند تا این پدر هزینه های فرزندان خود را متقبل شوند و این می‌تواند بهترین راه کار باشد؛ البته پدر هم می‌تواند این بچّه ها را به مسافرت ببرد و یا در زمان هایی با بچّه های خودش باشد؛ ولی با همه این احوال ما محوریت را مادر داشته باشد.

گفتگو و مصالحه

والدین اگر می‌توانند خودشان با هم گفت وگو کنند و به گونه ای عمل کنند که بچّه ها دچار دوگانگی نشوند؛ خصوصاً پدر باید این لطف را انجام دهد تا بچّه ها در تربیت دوگانه ای قرار نگیرند؛ مثلاً اگر می‌خواهند بچّه ها را به مسافرت ببرند و یا لباسی برای آنها بخرند، باید با مادر مشورت کنند.

مادر باید برای سپردن سرپرستی بچّه ها به پدر مشورت کند و از روی احساسات تصمیم گیری نکند