سؤال: جوانی که فرصت و موقعیت ازدواج را ندارد، چگونه آتش غریزه‌ی جنسی خود را خاموش کند؟ لطفاً راه‌های پیشنهادی برای کنترل غریزه‌ی جنسی را بگویید.

جواب:

از نگاه تربیتی، برای کنترل این غریزه چند توصیه وجود دارد که عبارتند از:

الف. انتخاب تغذیه مناسب

اوّلین نکته این است که نوجوانان و جوانان حتماً باید به نوع غذاهایی که می‌خورند، توجّه داشته باشند. متأسّفانه ما می‌بینیم که امروز خیلی از تنقّلاتی که در بازار و فروشگاه‌ها موجود است، مناسب نیست و به نوعی برای نوجوان در این زمینه سم است و زمینه تحریک پذیری آنها را فراهم می کند.

نوجوانان باید به دنبال غذاهایی که طبیعت‌های تند و تیزی دارند، نروند و سعی کنند از غذاهای متعادل استفاده کنند. بنابراین نوجوانان و جوانان باید مراقب خوراک خود باشند.

ب. ورزش و فعّالیت های بدنی

نکته‌ی دوّم این است که افراد باید فعّالیّت‌های جسمی خود را زیاد کنند و خود را مشغول کار و فعّالیت بدنی نمایند.

در زمان جنگ اصطلاحی بین رزمنده‌ها رایج بود که می‌گفتند: بسیجی خستگی را خسته کرده است! نوجوان نیز باید همین‌طور باشد؛ یعنی باید خستگی را خسته کند. جوان باید فعّال، پویا، کوشا، پر حرکت و پر نشاط باشد.

یکی از علّت هایی که در قدیم نوجوان‌ها سالم تر بودند، این بود که از مدرسه تا خانه مسیری حدود یک یا دو کیلومتر فاصله بود که بچّه ها باید این مسیر را پیاده طی می کردند و همین پیاده‌روی،  فعّالیّت‌ جسمی محسوب می شد و خیلی کمک کننده بود. ولی امروز می‌بینیم که پدر و مادرهایی که واقعاً دلسوز هستند، ولی چون اصول تربیتی را نمی‌دانند، فرزندشان را در همان نزدیک خانه سوار سرویس می‌کنند و او را نزدیک مدرسه پیاده می‌کنند.

نوجوانان در این زمینه باید به فکر خود باشند و نرمش و ورزش را فراموش نکنند؛ چراکه این امر بسیار کمک می‌کند تا غریزه جنسی آنها متعادل‌ شود.

ج. کنترل فکری

نکته‌ی سوّم این است که نوجوانان حتماً باید کنترل فکری داشته باشند. ما باید افکار و ذهن خود را به سمت مطالب مثبت و علمی و دینی سوق دهیم. اگر نوجوانی ذهن خود را با تصویری که مشاهده کرده، درگیر کند، مسلّماً آسیب می‌بیند. بنابراین ذهن باید در یک مسیر صحیح مشغول باشد.

د. تقویت ارتباطات معنوی 

یکی دیگر از نکات این است که بچّه ها باید ارتباطات معنوی را تقویت کنند. چقدر خوب است که جوان صبح‌ها یک دعای عهد بخواند یا همین‌طور که دارد به سمت مدرسه می‌رود، ذکرها و دعاهای کوتاه را ضمضه کند.

در روایات ما تأکید شده است که سوره‌ی قل هو الله را زیاد بخوانید؛ اگرچه ایستاده، نشسته یا در حال حرکت هستید. جوانان با حفظ این ارتباط معنوی با خداوند می توانند در این زمینه از او مدد بگیرند.

ه. پرهیز از تنهایی

پنجمین نکته‌ که می‌تواند این غریزه را متعادل کند، این است که نوجوان‌ها از تنهایی خود کم کنند. و این صرفاً به این معنا نیست که آنها به کوچه و خیابان‌ها بروند؛ بلکه سعی کنند خود را در کانون گرم خانواده و در کنار والدین قرار بدهند. از آنجا که بچّه ها وقتی به سنّ نوجوانی می‌رسند، حسّ استقلال طلبی پیدا می‌کنند، شاید بخواهند که از خانواده دور باشند؛ امّا جوان و نوجوان سالم کسی است که تنهایی خود را کم کند.