برخی گمان می کنند که وقتی ما از اهل بیت هدایت خود را خواستاریم، معنایش این است که خدا را در این هدایت دخیل نمی دانیم! آنها بر این اساس ریشه توسل را زده و شیعیان را مورد هجمه قرار می دهند. در این نوشتار سعی شده است که به این اراجیف پاسخ داده شود.
بی شک، آنچه از قرآن بر می آِید این است که هدایت کار خداست. چنانچه در آیه ۵۶ سوره مبارکه قصص، خطاب به پیامبر صلی الله علیه وآله بیان شده است: قطعاً تو نمیتوانی هر که را دوست داشتی هدایت کنی. بلکه خدا هر که را بخواهد هدایت میکند.
بنابرین درست است که متن آیه شریفه، هادی را منحصر در خداوند متعال در نظر گرفته است؛ اما در عین حال به انبیاء و ائمه نیز نسبت داده میشود[۱].
توضیح: اگر درباره شخصی بگوییم رسول اکرم صلی الله علیه وآله یا امام صادق علیه السلام او را هدایت کردهاند؛ معنایش این نیست که خدا او را هدایت نکرده است. بلکه، معنایش این است که خدا به واسطه رسول اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام به اجازه و خواست خویش او را هدایت کرده است.
همچنان در آیه مبارکه ۲۴ سوره توبه خداوند متعال بیان میکند: ما از آنان، پیشوایانی قرار دادیم که وقتی صبر کردند، به امر ما [دیگران را ] هدایت میکنند[۲].
بنابرین در هر صورت، تمام هدایتها و راهنمائیها به خدا منتهی میگردد. چنانچه، هر روز چند بار در نماز خویش، آن را از خدای خواهیم: «اهدناالصراط المستقیم»؛ ولی در عین حال برای دستیابی به آن، به رسول اکرم و ائمه اطهارعلیهم السلام هم متوسّل میشویم.
– [۱] « انک لاتهدی من احببت ولکن اللَّه یهدی من شاءً »: سوره قصص، آیه ۵۶
–[۲] « وجعلنا منهم ائمّه یهدون بامرنا لمّا صبروا؛ » سوره سجده، آیه ۲۴
پاسخ دهید