- ثقلین - http://thaqalain.ir -

هدایت بندگان به دست کیست؟خدا، پیامبر، امام؟
پاسخ به شبهه ای در جهت تخربب مسأله امامت

بی شک، آنچه از قرآن بر می آِید این است که  هدایت کار خداست. چنانچه در آیه ۵۶ سوره مبارکه قصص، خطاب به پیامبر صلی الله علیه وآله بیان شده است: قطعاً تو نمی‏توانی هر که را دوست داشتی هدایت کنی. بلکه خدا هر که را بخواهد هدایت می‏کند.

بنابرین درست است که متن آیه شریفه، هادی را منحصر در خداوند متعال در نظر گرفته است؛ اما در عین حال به انبیاء و ائمه نیز نسبت داده می‏شود[۱].
توضیح: اگر درباره شخصی بگوییم رسول اکرم صلی الله علیه وآله یا امام صادق علیه السلام او را هدایت کرده‏اند؛ معنایش این نیست که خدا او را هدایت نکرده است. بلکه، معنایش این است که خدا به واسطه رسول اکرم صلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام به اجازه و خواست خویش او را هدایت کرده است.
همچنان در آیه مبارکه ۲۴ سوره توبه خداوند متعال بیان می‌کند: ما از آنان، پیشوایانی قرار دادیم که  وقتی صبر کردند، به امر ما [دیگران را ] هدایت می‏کنند[۲].
بنابرین در هر صورت، تمام هدایت‏ها و راهنمائی‏ها به خدا منتهی می‏گردد. چنانچه، هر روز چند بار در نماز خویش، آن را از خدای خواهیم: «
اهدناالصراط المستقیم»؛ ولی در عین حال برای دست‏یابی به آن، به رسول اکرم و ائمه اطهارعلیهم السلام هم متوسّل می‏شویم.

[۱]  « انک لاتهدی من احببت ولکن اللَّه یهدی من شاءً »: سوره قصص، آیه ۵۶

[۲]  « وجعلنا منهم ائمّه یهدون بامرنا لمّا صبروا؛ » سوره سجده، آیه ۲۴


Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir

URL to article: http://thaqalain.ir/%d9%87%d8%af%d8%a7%d9%8a%d8%aa-%d8%a8%d9%86%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%83%d9%8a%d8%b3%d8%aa%d8%9f%d8%ae%d8%af%d8%a7%d8%8c-%d9%be%d9%8a%d8%a7%d9%85%d8%a8%d8%b1%d8%8c/

تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.