سؤال: آیا به دنیا آمدن بچّه ها در نیمه ی اوّل یا نیمه ی دوّم سال تأثیری در بهتر بودن تربیت یا تحصیل آن ها دارد؟

جواب:

نیمه اوّلی یا نیمه دوّمی بودن فرزندان در تربیتشان و خصوصاً در مورد مدرسه رفتن بچّه ها به نظر می آید که مشکلی ایجاد نمی کند؛ تازه به بچّه هایی که متولّد نیمه ی دوّم سال هستند و تقریباً بین شش تا نه ماه دیرتر به مدرسه می روند، ممکن است که اینها در تحصیلاتشان موفّق تر هم باشند؛ یعنی ما در این زمینه هیچ نگرانی نداریم.

بچّه هایی هم که متولّد نیمه ی اوّل سال هستند، هیچ مشکلی ندارد؛ ولی عرض کردم که ممکن است آنها در دوران تحصیلشان موفّق تر هم باشند؛ حتّی امروز در کشورمان در بعضی از مدارس، به بچّه هایی که متولّد نیمه اوّل سال هستند، توصیه می کنند که سال آینده به مدرسه بروند؛ یعنی با این که می توانند در همان سال، تحصیل خودشان را شروع کنند، سال آینده این کار را کنند. البته ممکن است که آموزش و پرورش یک سری ممانعت هایی را داشته باشد؛ ولی ما می گوییم مانعی ندارد و بچّه هایی که در نیمه دوّم سال متولّد شده اند، ممکن است که رشد علمی بیشتری را هم داشته باشند.

تأثیر در تربیت

امّا آیا این موضوع در تربیت بچّه ها هم تفاوتی خواهد داشت یا نه؟ این که این بچّه ها یک سال بیشتر در منزل هستند، اگر پدر و مادر دقّت های تربیتی خوبی را روی فرزند داشته باشند، می تواند تاثیرات خوبی را هم در تربیت بچّه بگذارد.

چیزی که مهم است، خود محیط است. حالا یک وقت این محیط، خانه است، یک وقت محیط مدرسه است؛ یعنی هر جایی که محیط خوب و بستر خوبی برای تربیت بچّه ها فراهم باشد، ما در آنجا می توانیم بچّه های خوبی تربیت و به جامعه اهدا کنیم.

محیط چیست؟

امّا تعریف ما از محیط چیست؟ یک تعریف از محیط، عام است؛ مثلاً ما به مکان زندگی و یا یک محیط فیزیکی محیط می گوییم؛ ولی در اصطلاح تربیتی، هر فضای بیرونی را که می تواند تاثیری بر روز فرزند بگذارد، محیط می گوییم؛ مثلا تغذیّه، جزئی از محیط بچّه ها است، امکانات جزئی از محیط است، رسانه محیط است، دوستان، پدر و مادر آگاه و غیره، جزء محیط بچّه ها محسوب می شوند.

مجموعه این پارامتر ها می تواند در تربیت تاثیر بگذارد؛ پس این که بچّه ها یک سال هم بیشتر در منزل باشند، اگر ما محیط تربیتی خوبی را برایشان فراهم کنیم، خیلی هم خوب است و بچّه ها خوب تربیت می شوند؛ ولی اگر ما نتوانیم این کار را بکنیم، مثلاً خدایی ناکرده در محیط منزل آلودگی هایی وجود داشته باشد، حالا چه از لحاظ رسانه ای، چه از لحاظ نوع رفتار پدر و مادر، دوستان و غیره، اینها می تواند تاثیرات منفی بر روی فرزند ما بگذارد؛ ولی به نظر می آید که اگر ما بخواهیم معدّل بدهیم، بچّه های نیمه دوّمی از نظر تحصیلی موفق ترند