کسانى که به تازگى بالغ مى شوند و با تحقیق و بررسى از اهل خبره نمى توانند به نتیجه قطعى برسند، تکلیفشان چیست؟
آیات عظام امام، خامنه اى و نورى: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، بنابر احتیاط واجب از او تقلید کنند و در صورت تساوى، مخیرند.[۱]
آیات عظام بهجت، تبریزى، صافى و فاضل: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کنند و در صورت تساوى، مخیرند.[۲]
آیه اللّه سیستانى: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کنند و در صورت تساوى مخیرند؛ مگر در موارد علم اجمالى تکلیف (مانند قصر و اتمام) که در این هنگام بنابر احتیاط واجب، باید هر دو فتوا را رعایت کنند.[۳]
آیه اللّه مکارم: بنابر احتیاط واجب از کسى تقلید کنند که گمان به اعلمیت او دارند و در صورت تساوى، مخیرند.[۴]
آیه اللّه وحید: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کنند و در صورت تساوى، باید از کسى تقلید کنند که فتوایش مطابق احتیاط است و چنانچه احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، مخیر است.[۵]
تبصره. فرض مسئله جایى است که مجتهدان یاد شده در تقوا مساوى باشند و اگر یکى از آنان باتقواتر باشد، حکم آن در عنوان تقلید مجتهد ذکر شده است.
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی
[۱] – امام، توضیح المسائل، م ۳ و ۴؛ نورى، توضیح المسائل، م ۳ و ۴٫
[۲] – توضیح المسائل مراجع، ۳ و ۴؛ صافى، جامع الاحکام، ج ۱، س ۸٫
[۳] – تعلیقات على العروه، م ۱۳، ۲۰ و ۲۱٫
[۴] – توضیح المسائل، م ۵ و ۶٫
[۵] – توضیح المسائل، م ۳ و ۴٫
پاسخ دهید