از نحوه ى کار آن ها(خلفا و صحابه) حقّانیّت و عدم حقّانیّت آن ها معلوم مى شود. مانند عملکرد حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ و معاویه درباره ى بیت المال. کار معاویه در تصرّف و تقسیم بیت المال به حدّى عجیب بود که« ابن زبیر » براى عبداللّه بن عمر نوشت: « معاویه بیت المال را استئثار مى کرد! »(براى خود بر مى داشت، و به هر که دلش مى خواست مى بخشید.) به گونه اى که حتّى ابن زبیر آن چنانى نمى خواست مثل معاویه و یزید باشد! گویا چیزهایى در کار بوده که امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ به صورت یکسان و بالسّویه تقسیم مى کرد؛ زیرا اگر مى خواست به مصلحت کار کند، دیگران در متابعت آن حضرت سوء استفاده مى کردند، لذا آن حضرت بیت المال را جارو مى کرد و نماز مى خواند! و حتّى گاهى به جاى ماهیانه، هفته اى تقسیم مى کرد.(بناء المقاله، ص ۲۳۰، نیز ر.ک: وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۹؛ بحار الانوار، ج ۸۸، ص ۳۸۳؛ الغارات، ج ۱، ص ۳۳٫) به ایشان مى گفتند: تازه تقسیم کرده اى. مى فرمود: من خزانه دار(انباردار.) شما نیستم. اگر به اندازه ى هفت منطقه ى کوفه مى رسید، تقسیم مى کرد و در انبار نگه نمى داشت!
این نحوه ى عملکرد امیرمؤمنان ـ علیه السّلام ـ در رابطه با بیت المال بود، اما ما اگر قانع باشیم که از حرام اجتناب کنیم و به حلال اکتفا کنیم و در کارمان بین حلال و حرام فرق بگذاریم، و مثل معاویه سَخى نباشیم که به نور چشمى ها صد هزار بدهیم و دیگران را محروم بسازیم، خوب است!
منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد
پاسخ دهید