آیا پیامبر(ص)در۴۰سالگى به پیامبرى رسیدند یا قبل از اون به پیامبرى رسیده بودند؟ آیا پیامبر (ص)مثل شیوه اى که ما نماز مى خوانیم قبل از ۴۰سالگى نماز مى خوندند؟ لطفا طبق آیات و روایات پاسخ بدید
این نکته قابل توجه است که ما معمولاً براى معادل عربى رسول در زبان فارسى لفظ پیغمبر، پیامبر و پیمبر به کار مىبریم ولى لفظى که مترادف با نبى باشد نداریم و به ناچار لفظ پیامبر که هم معنى رسول است را به کار مىبریم و حال آنکه قرآن دو تعبیر به کار مىبرد یکى رسول و دیگرى نبى، این گونه استعمال موجب شده میان اندیشمندان مسلمان بحث شود که آیا رسول و نبى باهم تفاوت دارند یا نه و اگر تفاوت ندارند پس علت استعمال دو لفظ نبى و رسول در قرآن خصوصا در احادیث چیست؟
قرآن کریم پیامبران را گاهى به نام نبى و گاهى به نام رسول مىخواند. «رسول» کسى است که داراى رسالتى است و از طرف کسى به سوى دیگرى فرستاده مىشود. بطور یقین عدهاى از انبیا، از طرف خداوند رسالتى براى مردم داشتند که باید آن را به مردم ابلاغ مىکردند. «نبى» به معناى با خبر از چیزى که دیگران از آن خبر ندارند و در عرب متنبى را پیشگو مىگویند. مطلب دیگر اینکه نبى از جهت مصداق، اعم از رسول است هر چند از نظر مفهوم متباینند یعنى همه پیامبران داراى مقام نبوت بودهاند، ولى مقام رسالت اختصاص به گروهى از ایشان داشته است و بطور طبیعى مقام آنان بالاتر از مقام سایر انبیا خواهد بود؛ چنان که خود رسولان هم از نظر مقام و فضیلت یکسان نبودهاند و بعضى از ایشان به مقام امامت نیز مفتخر شدهاند.
«تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ» «بقره ۲۵۳»
حضرت قبل از بعثت از کاملترین دین یعنى دین اسلام(تسلیم در برابر خدا) پیروى مىکرد، امّا احکام اسلام و وظایف خود را نه به صورت وحى، بلکه به صورتهاى دیگر- مانند الهامهاى قلبى، تحدیث (سخن گفتن با فرشته) و رؤیاهاى صادق- دریافت مىکرد.امیر مؤمنان (ع) در اینباره مىفرماید:
از روزى که پیامبر از شیر گرفته شد، خدا او را با بزرگترین فرشته قرین و همراه ساخت تا به وسیله آن فرشته راههایى را بپیماید و به نیکوترین اخلاق، آراسته گردد. «۱»
بنابراین، حضرت قبل از بعثت، مراحلى از نبوّت را دارا بوده و با جهان غیب ارتباط داشته- همانگونه که حضرت یحیى و حضرت عیسى (ع) در دوران کودکى به مقام نبوت رسیده و با جهان غیب ارتباط داشتهاند- «۲» آنگاه در چهل سالگى براى ابلاغ و اظهار پیام خدا به مردم به مقام رسالت برانگیخته شده است. بر این اساس مقام نبوت و رسالت باهم تفاوت هایی دارد. روایات متعددى این دیدگاه را تأیید مىکند، از جمله اینکه حضرت مىفرماید:
کُنْتُ نَبِیّاً وَ آدَمُ بَیْنَ الماءِ وَ الطّین «۳»
من زمانى پیامبر بودم که آدم (ع) هنوز در میان آب و گل بود.
یهودىها به رسول خدا (ص) عرض کردند: «آیا شما از اول پیغمبر نبودى؟» فرمود: «بلى.» گفتند: «پس چرا در گهواره سخن نگفتى و نطق نکردى همانگونه که عیسى (ع) چنان کرد؟» فرمود: «خداوند متعال، عیسى را بدون پدر آفرید و اگر او در گهواره سخن نمىگفت، عذرى براى مریم نبود تا سرزنش دیگران را پاسخ دهد، اما من از پدر و مادر متولّد شدهام.» «۴»
حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند بر همه پیامبران خود فرشتگان را گماشته است. مأموریت این فرشته ها محافظت از اعمال آنها و تبلیغ رسالت می باشد . خداوند از آن زمان که حضرت محمد از شیر گرفته شد، فرشته بزرگی را بر آن حضرت گماشت. این فرشته آن جناب را به سوی خیرات و اخلاق خوب هدایت می کرد و از بدیها و اخلاق بد باز می داشتند و همین فرشته بود که پیش از آنکه آن حضرت به درجه رسالت برسد او را با «السلام علیک یا رسول الله» صدا می کرد و پیامبر هنوز جوان بود که با این جمله صدا زده می شد. «۵» عدهاى از بزرگان، نسبت به دیدگاه اخیر ادعاى اجماع و اتفاق نظر شیعه را نمودهاند. «۶»
اما در اینکه نماز حضرت چگونه بوده است ؟
شخص رسول خدا قبل از بعثت عبادت میکردند و نماز میخواندند ولی برای امت اسلامی در سال نهم بعثت بعد از اینکه از معراج برگشتند حکم نماز را آوردند که ابتدائا ده رکعت نماز واجب بود و بعد از هجرت به مدینه وقدرت پیدا کردن اسلام،واجبات دیگر یکی پس ازدیگری بر امت واجب شد نیز هفت رکعت به تعداد رکعات نماز افزوده شد که به شکل کنونی; یعنی، ۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نماز نافله درآمد. «۷»
علامه شهیر مرحوم طباطبایی درذیل آیه أ رأیت الذی ینهى عبدا إذا صلى می فرمایند:
بر این فرض اینکه سوره مورد بحث (علق)اولین سوره نازل شده از قرآن باشد، و نیز بنا بر اینکه از اول تا به آخر سوره یکباره نازل شده باشد، سیاق این آیات دلالت دارد بر اینکه رسول خدا (ص) قبل از نزول قرآن نماز مىخوانده، و همین معنا دلالت دارد بر اینکه آن جناب قبل از رسیدنش به مقام رسالت با نزول قرآن، یعنى قبل از حادثه بعثت از انبیا بوده است .
ولى بعضى گفتهاند که: نماز قبل از بعثت آن جناب نماز واجب نبوده، و به طورى که از اخبار بر مىآید نمازهاى واجب در شب معراج واجب شده، و در سوره اسراء فرموده:
أَقِمِ الصَّلاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ نماز را در هنگام ظهر تا تاریکى شب و هنگام فجر بپا بدار. سوره اسرى، آیه ۷۸
اما این سخن درست نیست، براى اینکه آنچه از داستان شب معراج مسلم است، و روایات معراج بر آن دلالت دارد، تنها این است که نمازهاى پنجگانه یومیه در آن شب با شکل خاص خود یعنى دو رکعت دو رکعت واجب شد، و هیچ دلالتى ندارد بر اینکه قبل از آن شب به صورت دیگر تشریع نشده بود، بلکه در بسیارى از آیات سورههاى مکى و از آن جمله سورههایى که قبل از سوره اسراء نازل شده، نظیر سوره مدثر و مزمل و غیر آن دو سخن از نماز کرده، و به تعبیرهایى مختلف از آن یاد نموده، هر چند که کیفیت آن را ذکر نکرده، اما اینقدر مسلم هست که نمازهاى قبل از معراج مشتمل بر مقدارى تلاوت قرآن و نیز مشتمل بر سجده بوده و در بعضى از روایات هم آمده که رسول خدا (ص) در اوایل بعثت با خدیجه و على (علیهما السلام) نماز مىخواند، در این روایات هم نیامده که نماز آن روز به چه صورت بوده است. «۸»
پرسمان
( ۱). بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۸٫ نهج البلاغه فیض الاسلام جز ۴ خطبه ۲۳۴ بند ۶۱ ص ۸۱۱ چاپ وزیری و صبحی صالح خطبه ۱۹۲ ص ۳۰۰
( ۲). مریم( ۱۹)، آیات ۱۲- ۱۳.
( ۳). بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۸.
( ۴). همان، ص ۲۰۰.
(۵). شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۱۳، ص ۲۰۷ ، باب ۲۳۸.
(۶). محمد حسین مظفر، علم امام( ع)، ترجمه محمد آصفى( تبریز: بىنا، ۱۳۴۹)، ص ۷۶.
(۷). منتخب التواریخ ص ۴۱ – المیزان ج ۱۳ ص۱۷۸
(۸). ترجمه تفسیر المیزان ج۲۰ ۵۵۱
پاسخ دهید