آیا در قرآن مجید آیه اى در باره ازدواج موقت آمده است؟
خداوند متعال در سوره نساء به حلیت متعه (عقد موقت) اشاره فرمود: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً »؛[۱] «و زنانى را که متعه (ازدواج موقت) مى کنید. واجب است است مهرشان را بپردازید».
به گواهى بیشتر مفسران اهل تسنن و همه مفسران شیعه، این آیه مربوط به ازدواج موقّت است. روایات فراوانى از اهل بیت (علیه السلام) در ذیل آیه وارد شده که آن را به متعه تفسیر و تبیین مى کند واژه «متعه» – که «استمتعتم» از آن گرفته شده – در لغت به معناى بهره گیرى است، ولى در اصطلاح شرع، به معناى ازدواج موقت است. گذشته از آیه، روایات فراونى از پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمده که ازدواج موقت در آغاز عصر رسالت مشروع و حلال گردیده و اتفاق عموم دانشمندان شیعه و سنى بر جواز آن بوده است و حتى مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل مى کردند. منتها مخالفان مدعى اند: این حکم بعدها نسخ و تحریم شده است. البته بدیهى است که هیچ کس – جز پیامبر اسلام – حق نسخ احکام را ندارد و تنها او است که مى تواند به فرمان خدا پاره اى از احکام را نسخ کند. جالب اینکه جمله معروف خلیفه دوم،[۲] به طور صریح دلالت مى کند که این حکم نسخ نشده و او خود این امر را حرام کرده است ؛ به هر حال اصل حکم مسلم بوده و هیچ دلیل قانع کننده اى بر نسخ آن وجود ندارد.[۳]
پی نوشت ها
[۱] – نساء ۴، آیه ۲۴٫
[۲] – «متعتان کانت على عهد رسول اللّه و انا محرمهما و معاقب علیهما متعه النساء و متعه الحج»: دو متعه در زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بود که من آنها را حرام کردم و بر آنها مجازات مى کنم متعه زنان و حج تمتع که نوع خاصى از حج است.
[۳] – ر.ک: تفسیر نمونه، ذیل آیه ۲۴ از نساء.
پاسخ دهید