گرایش به ذات اقدس اله فطرى است؛ ولى شهوت و غضب نیز به عنوان ابزار کار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل این دو را تعدیل مىکند نه تعطیل. انسان جاهل شهوت و غضب را امیر فطرت مىکند. در این حال، فطرت اسیر و در بین غرائز دفن مىشود؛ و از فطرت مدفون شده کارى ساخته نیست: «لَقَدْ خاِبَ مَنْ دَسّیها».[۱]

اگر کسى نفس ملهمه را که به توحید گرایش دارد دفن کرد، دیگر اثرى از آن ظاهر نمىشود؛ یعنى از عبادت لذت نمىبرد. فطرت شفاف و شکوفا شده، از عبادت لذت مىبرد. اگر بخواهیم از عبادت لذت ببریم، باید جدا از مال حرام بپرهیزیم.

کسى که جز حلال نمىخورد و جز به حلال نمىاندیشد، حتما از عبادت لذت مىبرد. چنان که انسان گرفتار سرماخوردگى و گرفتگى بینى از بوى خوش لذت نمىبرد و چشم ضعیف و کم نور لذت مشاهده مناظر زیبا را در نمىیابد، انسان گنهکار نیز از عبادت لذت نمىبرد. فطرت شفاف و شکوفا شده از عبادت لذت مىبرد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[۱] – سوره شمس۹۱: آیه ۱۰٫