اگر والدین می‌خواهند برای فرزندان خود برنامه‌ی حفظ قرآن داشته باشند، باید به چند نکته توجّه کنند:

الف. فشار نیاوردن

اگر پدر و مادر می‌بینند که فرزندشان نمی‌تواند قرآن را حفظ کند نباید به او فشار بیاورند؛ بلکه  باید به او اجازه دهند که فعلاً حفظ را کنار بگذارد و تنها قرآن را تلاوت کند.

 

ب. ایجاد انگیزه و رغبت

پدر و مادر باید برای حفظ قرآن در فرزند خود شوق و رغبت ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند برای این کار از دو روش استفاده کنند: ۱‌. قرار دادن بچّه در گروه همسالان ۲٫ ثبت نام فرزند در مراکز قرآنی

 

ج.  پاداش و تشویق

والدین باید در برابر تلاش‌های فرزندشان به او پاداش دهند. این پاداش می‌تواند مادی یا حتّی تفریحی باشد؛ البته باید توجّه داشت که  پدر و مادر هیچ موقع نباید پاداش را در برابر حفظ قرآن قرار دهند؛ مثلاً نباید به فرزند خود بگویند: اگر این ده آیه را حفظ کردی من به تو این مقدار پول می‌دهم!

 

د. مقایسه کردن ممنوع! 

برخی از والدین در ذهن خود فرزندشان را با دیگر حافظان قرآن مقایسه می‌کنند. این کار اشتباه است؛ زیرا اگر بچّه توانایی لازم را برای حفظ قرآن نداشته باشد، ممکن است پدر و مادر به او فشار زیادی وارد کنند.

 

ه. زمان و مکان مناسب

نکته‌ی مهم دیگری که در زمینه‌ی حفظ قرآن وجود دارد، توجّه به زمان و مکان مناسب است؛ به عنوان مثال وقتی فرزند ما در مقابل تلویزیون نشسته است و برنامه ی مورد علاقه‌اش را تماشا می‌کند، این زمان برای حفظ قرآن زمان مناسبی نیست.

 

و. الگو دهی عملی

یکی از کارهایی که پدر و مادر باید در این زمینه انجام دهند، این است‌ که الگو‌های عملی برای بچّه‌های خود باشند؛ به این صورت که هر موقع فرزندشان شروع به حفظ قرآن کرد، آن‌ها نیز با او قرآن را حفظ کنند.