آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحید: خیر، عقیم کردن جایز  نیست.[۱]

آیهاللّه تبریزى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع عضو) شود و یا  نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غیر این صورت، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[۲]

آیات عظام سیستانى و مکارم: در فرض یاد شده، عقیم کردن اشکال ندارد.[۳]

آیهاللّه خامنهاى: اگر این کار به انگیزه [و ]غرض عقلایى انجام گیرد و زیان جدى (مانند قطع عضو) نیز در بر نداشته باشد و باعث نگاه یا لمس حرام نشود، اشکال ندارد.[۴]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – امام، استفتائات، ج ۳، جلوگیرى از باردارى، س ۲۲ ؛ بهجت، احکام پزشکى، ص ۴۰ ؛ نورى،  استفتائات، ج۱، س ۹۶۱ ؛ فاضل، جامعالمسائل، ج ۲، س ۱۳۲۰ و دفتر: صافى و وحید.

[۲] – تبریزى، صراطالنجاه، ج ۵، س ۹۹۵ و ج ۹، س ۹۱۴ و ۹۱۵٫

[۳] – سیستانى، توضیحالمسائل، احکام کنترل جمعیت، م ۷۲ ؛ مکارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۵۱۹٫

[۴] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س ۱۲۵۴ و ۱۲۵۶٫