- ثقلین - http://thaqalain.ir -
آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحید: خیر، عقیم کردن جایز نیست.[۱]
آیه اللّه تبریزى: اگر این کار باعث زیان جدى (مانند قطع عضو) شود و یا نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غیر این صورت، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.[۲]
آیات عظام سیستانى و مکارم: در فرض یاد شده، عقیم کردن اشکال ندارد.[۳]
آیه اللّه خامنه اى: اگر این کار به انگیزه [و ]غرض عقلایى انجام گیرد و زیان جدى (مانند قطع عضو) نیز در بر نداشته باشد و باعث نگاه یا لمس حرام نشود، اشکال ندارد.[۴]
پی نوشت ها
[۱] – امام، استفتائات، ج ۳، جلوگیرى از باردارى، س ۲۲ ؛ بهجت، احکام پزشکى، ص ۴۰ ؛ نورى، استفتائات، ج۱، س ۹۶۱ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۲، س ۱۳۲۰ و دفتر: صافى و وحید.
[۲] – تبریزى، صراط النجاه، ج ۵، س ۹۹۵ و ج ۹، س ۹۱۴ و ۹۱۵٫
[۳] – سیستانى، توضیح المسائل، احکام کنترل جمعیت، م ۷۲ ؛ مکارم، استفتائات، ج ۱، س ۱۵۱۹٫
[۴] – خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س ۱۲۵۴ و ۱۲۵۶٫
Article printed from ثقلین: http://thaqalain.ir
URL to article: http://thaqalain.ir/%d8%b9%d9%82%db%8c%d9%85-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d8%b7%d8%b1-%d9%86%d9%82%d8%b5-%d8%ac%d9%86%db%8c%d9%86/
Click here to print.
تمامی حقوق برای وبسایت ثقلین محفوظ است.