جنس شمشیر حضرت علی(ع) چه بوده؟ چرا نوک آن ۲ شاخ بود؟
برخى به خطا تصور مىکنند که «ذوالفقار»؛ یعنى، شمشیرى که دو تیغه دارد و بر همین اساس، در نقاشىها و حتى فیلمها، آن را دو تیغه نشان مىدهند.
ذوالفقار یعنى چیزى که داراى مهرهها و شیارها و حفرهها است. فقار جمع فَقره (مهرههاى کمر) و «فُقره» (شیارها و حفرهها) است. شمشیر «مُفقَّر» یعنى، شمشیرى که شیارهاى باریک و با عمقى اندک یا حفرههایى در وسط تیغه دارد. شیارها از وسط تیغه، به سمت بیرون کشیده شده است.
به شمیر امام على(ع) ذوالفقار مىگفتند؛ چون روى تیغهى آن حفرههایى (گودىها) کوچک و زیبایى، جهت تزیین داشت.(لسان العرب، ج ۱۰، ص ۳۰۰؛ تاج العروس، ج ۷، ص ۳۵۶ – ۳۵۷٫ مادهى فقر؛ ربیع الأبرار، زمخشرى، ج ۳، ص ۳۱۵)
همچنین گفتهاند روى تیغهى آن از کنار دسته تا نوک شیارى بلند و باریک داشت که شیارهایى باریک از آن شیار بلند، به طرف نوک شمشیر در دو طرف ایجاد شده بود (علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۶۰؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۳۴۰)
بنابراین فقار؛ یعنى، بریدگىها، شیارها و گودىها و مهرههاى کمر و این معنا، هیچ شباهتى به دو تیغه بودن ندارد.
تنها ابن شهر آشوب گفته است: و کان ذوالفقار ذا شعبتین ، ذوالفقار دو تیغه داشتکه به نظر مىآید برداشت شخصى او، از معناى «ذوالفقار» است (ر.ک: مناقب آل ابى طالب، ج ۳، ص ۲۹۰)
در روایتى منسوب به امام صادق(ع) آمده است : «ذوالفقار بدین جهت این نام گرفت که در وسط تیغه در طول آن، شیارى بود که آن را به مهرههاى کمر تشبیه کرده بودند» (علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۶۰؛ مناقب، ج ۳، ص ۳۴۰)
همچنین از آن حضرت نقل شده است: «بدان علّت به شمشیر حضرت على(ع)، ذوالفقار مىگفتند که آن را بر هر کس مىزد، در دنیا از زندگى و در آخرت از بهشت محروم مىشد»، (مناقب آل ابى طالب، ج ۳، ص ۳۳۹)
شیخ صدوق گوید: ذوالفقار شمشیرى بود که پیامبر(ص) به امام على(ع) داد و بدین جهت این نام گرفت که در پشت آن مهرههایى چون مهرههاى کمر انسان بود، یا بدین جهت که کمر کافران را قطع مىکرد.
بنابر منابع شیعه، «ذوالفقار»، بعد از پیامبر(ص) به امام(ع) رسید و از آن حضرت به امام حسن(ع) و سپس به حسین(ع) تا آخر امامان و اکنون ذوالفقار نزد حضرت مهدى(عج) است. شیعیان، امام را به چند نشانه مىشناختند که از آن جمله ذوالفقار بود. آن را نزد هر کس مىیافتند که با نشانههاى دیگر همراه بود، او را به امامت مىپذیرفتند. از امام صادق و امام رضا(ع) روایاتى نقل است که سلاح (ذوالفقار وزره)، از جمله شناسههاى امامت است و در زمان ایشان نزد آنان بود؛ (من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۴۱۸ ۴۱۹؛ خصال صدوق، جزء ۲، ص ۸ ۵۲۷؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص ۳۱۲؛ الثاقب فى المناقب، ص ۴۱۶ ۴۲۰؛ احمد بن محمد بن حنبل، کتاب العلل و معرفه الرجال، ص ۷۳ ۷۴) و…)
منبع: پرسمان
پاسخ دهید