پدر و مادر برای درمان استرس در فرزندان باید چند کار را انجام دهند:  ۱. مقایسه نکردن فرزندشان با دیگران ۲٫ اهمیّت ندادن به نمره ۳٫ اهمیّت دادن به تلاش خود فرزند ۴٫ بالا نبردن توقّع بچّه

با چند شیوه می‌توان از بالا رفتن توقّع بچّه ها جلوگیری کرد:

الف. تعادل در ابراز محبّت

والدین باید سعی کنند که محبّت های بیش از اندازه به فرزندان نداشته باشند. اگر محبّت متعادل باشد، توقّع نیز متعادل می‌شود.

 

ب. مدیریت کردن اطّلاعات فرزند

بچّه هایی که در معرض اطّلاعات زیادی قرار می‌گیرند، ناخودآگاه توقّعات آنهابالا می‌رود؛ مثلاً برخی از فیلم ها و سریال ها فرزند را پر توقع می‌کند؛ زیرا ممکن استآن توانایی ها و مسائلی که رسانه به بچّه ها ارائه می‌دهد، بالاتر از سطحی باشد که خانواده می‌تواند در اختیار او قرار دهد.

 

ج. پرهیز از بیکاری

بچّه های بی کار، جزئی نگر هستند؛ خصوصاً دختران.بچّه هاهر چه در این سنین پرکارتر باشند و مسئولیت بیشتری داشته باشند، توقّعات آنها نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

د. دیدن نقاط مثبت

پدر و مادر بایدنقاط مثبت هرکدام ازبچّه ها را به تنهایی ببینند؛ مثلاً اگر بچّه ای هنرمند است، باید بابت هنرش نیز مورد تحسین قرار بگیرد. معمولاً وقتی ما نقاط مثبت افراد را می‌بینیم، آن ها رفتار متعادل تری پیدا می‌کنند.

حضرت امیرالمومنین علی علیه السلامبه جناب مالک اشتر فرمودند: ای مالک! خوبی ها را ببین، تا خوبی ها گسترش پیدا کند. وقتی ما یکی از ویژگی های مثبت فرزندمان را می بینیم، این خوبی به سطوح دیگر هم انتقال پیدا می‌کند.