سؤال: ما دو فرزند داریم که یکی پسر نه ساله و دیگری دختر شش ساله است و این دو اصلاً با هم سازگاری ندارند. چه کار باید کرد؟

جواب:

دلایل اختلاف فرزندان:

الف. بیکاری

یکی از دلایل اختلاف بچّه‌ها، بیکاری است؛ وقتی بچّه‌ها بیکار می شوند، دعوا و اختلاف آنها افزایش پیدا می‌کند؛ لذا والدین باید با ایجاد برنامه ریزی برای فرزندانشان، مانع بیکار بودن آن ها شوند.

ب. اختلاف در سن و جنس

دلیل دوّم این است که یک پسر نه ساله و یک دختر شش ساله، اصلاً هم بازی مناسبی برای یکدیگر نیستند؛ بچّه‌ها وقتی می‌توانند با هم ‌بازی کنند که اوّلا هم‌سن باشند و دوّماًَ هم‌جنس باشند.

وظایف والدین، هنگام اختلاف فرزندان

الف. میانجی گری

پدر و مادر ها باید توجّه داشته باشند که در مواقع اختلاف بچّه‌ها نقش داور یا قاضی را ایفا نکنند؛ بلکه بیشتر نقش میانجی‌گر را داشته باشند؛ یعنی فقط دعوا را حل و فصل کنند.

ب. استفاده از حواس پرتی

والدین می توانند در مواقع دعوا از شیوه‌های حواس‌پرتی استفاده ‌کنند؛ به این صورت که بچّه‌ها را یک مقدار از همدیگر جدا کنند و آنها را به کارهای دیگری مشغول سازند.

ج. عدالت در رفتار

پدر و مادر باید نسبت به بچّه‌ها عدالت را رعایت کنند؛ به این صورت که اگر پدر می‌خواهد برای پسرش یک کفش بخرد، کمی فکر کند و ببیند که دخترش به چه چیزی نیاز دارد؛ اگر او همین کفش را نیاز داشت، برای او نیز همین کفش را بخرد؛ امّا اگر به چیز دیگری نیاز داشت، همان را خریداری کند؛ یعنی وقتی وارد خانه می‌شود، برای هر دو فرزندش وسیله ای خریده باشد.

این کار همان عدالت‌ در رفتار است. وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام نیز فرمودند: بین فرزندان خود با عدالت رفتار کنید.

د. کم کردن نقاط تلاقی

نکته‌ی دیگری که پدر و مادر باید آن را رعایت کنند، این است که برنامه‌هایی به صورت جداگانه برای فرزندان خود داشته باشند؛ مثلاً ممکن است بچّه‌ها در روز اجازه داشته باشند که ۳۰ دقیقه با  کامپیوتر بازی کنند؛ در اینجا نباید بگذاریم که آنها در کنار هم بنشینند و به نوبت بازی کنند؛ بلکه باید سعی کنیم برنامه ای جداگانه به آن ها بدهیم و نقاط تلاقی آن‌ها را کمتر کنیم.