سؤال: من یک دختر شش ساله و یک دختر سه ساله دارم؛ گاهی اوقات آن‌ها بایکدیگر سر وسایل اختلاف پیدا می‌کنند؛ آیا من می‌توانم همان وسایلی را که برای دختر بزرگم می‌خرم، برای دختر کوچکم نیز تهیّه کنم؛ وسایلی مانند اسباب بازی و لوازم التحریر؟

 همچنین باتوجّه به این‌که دخترانم از داشتن دوست محروم هستند. وظیفه‌ی من در مقابل آن‌ها چیست؟

 جواب:

بخشی از اختلاف این نوع بچّه‌ها طبیعی است؛ چراکه نیازها و قدرت درک یک دختر شش ساله با یک دختر سه ساله متفاوت است و نمی‌تواند در جاهایی از خود بگذرد یا نسبت به خواهرش ایثار داشته باشد؛ لذا وقتی با هم هستند دچار مشکلاتی می‌شوند.

در جستجوی هم‌بازی

توصیه‌ی ما به این مادر بزرگوار این است که برای فرزندانشان هم‌بازی مناسب پیدا کنند؛ زیرا یکی از نیاز های اساسی بچّه‌ها در این سنین هم‌بازی است.

نوع برخورد مادر در صورت بروز اختلاف بین فرزندان

 البته شاید برخی از پدر و مادرها توانایی پیدا کردن دو هم‌بازی را نداشته باشند؛اگر این مشکل وجود دارد ما توصیه می‌کنیم که این دو فرزند با هم بازی کنند و اگر دچار مشکل شدند، مادر به عنوان واسطه و راهنما در بازی آن‌ها دخالت کند؛ البته منظور ما از دخالت کردن این نیست که ایشان بین بچّه‌ها قضاوت کند؛ بلکه منظور ما این است که اگر بچّه‌ها نمی‌توانند با یک دیگر بازی کنند مادر وارد بازی آن‌ها شود و روش درست بازی کردن را به آن‌ها بیاموزد؛ حتّی کمی هم با بچّه‌ها  بازی کند و وقتی که بازی آن‌ها گرم شد، آن را رها کند و به دنبال کار خود برود.

بهترین نوع اسباب بازی برای فرزندان

امّا چه اسباب بازی‌هایی باید برای این نوع بچّه‌ها تهیه کرد؟ توصیه ما به پدر ومادرها این است که اسباب بازی هایی تهیه کنند که آن‌ها بتوانند گروهی با آن بازی کنند.

 عمده‌ی اسباب‌بازی‌هایی که در بازار وجود دارد چینی است و محور سیاست‌های حاکم بر چین هم تک فرزندی است؛ لذا بیشتر وسایلی که در بازار برای کودکان وجود دارد به صورت انفرادی ساخته شده است. امّا وقتی ما به بازی‌های سنّتی ایران نگاه می‌کنیم، متوجّه می‌شویم که بیشتر بازی‌ها در گذشته به صورت گروهی صورت می‌گرفته است؛ به عنوان مثال بازی هایی مانند هفت سنگ، زو، گانیه که امروزه بچّه‌ها کمتر به آن توجّه می‌کنند.

معرّفی یک اسباب بازی گروهی

امروزه در بازار، اسباب بازی‌هایی موجود است که والدین می‌توانند آن را برای فرزندانشان تهیّه کنند؛ به عنوان مثال یک وسیله وجود دارد که من اسم آن را توپ بال گذاشته‌ام. این وسیله دارای یک توپ است که در وسط دو طناب قرار داده شده است؛ وقتی کسی دستان خود را باز می‌کند، توپ به سمت طرف مقابل می‌رود. این بازی به صورت گروهی انجام می‌شود و اگر کودکی بخواهد با آن بازی کند مجبور است که هم‌بازی پیدا کند.

امروزه بچّه‌ها دارای عروسک‌ها و ماشین های زیادی هستند و اگر کسی بخواهد به آن‌ها دست بزنند، سریع ناراحت می‌شوند؛ امّا اگر ما برای آن‌ها اسباب بازی‌های گروهی تهیّه کنیم دیگر خودشان دنبال همبازی می‌گردند و دوست دارند که با کسی بازی کنند.

توصیه‌ای در باره‌ی خرید لوازم مدرسه

توصیه‌ی من در رابطه با خرید وسایل مدرسه این است که در اوّل ماه مهر همان‌طور که مادر برای فرزند بزرگش لوازم مدرسه تهیّه می‌کند، برای فرزند کوچکش نیز یک کیف و یک جعبه مداد رنگی و دفتر خریداری کند و آن را در اختیارش قرار دهد.