بیش فعّالی همان حالت عدم تمرکز و توجّه است که گاهی اوقات ممکن است منجر به فعّالیّت‌های زیاد شود و گاهی ممکن است منجر به فعّالیّت‌های زیاد نشود و مشکل فرد فقط همان عدم تمرکز لازم باشد.

همیشه تأکید ما در مسئله‌ی بیش فعّالی این است که حتماً والدین برای تشخیص بیش فعّالی به یک مشاور مراجعه کنند؛ چراکه ممکن است برخی از علائم این مشکل با مشکلات دیگر مشترک باشد؛ مثلاً  همین که فرزند ایشان شعر را خوب یاد نمی‌گیرد، ممکن است به دلیل یک نوع اختلال در یادگیری باشد.

 

 

راه‌کارهایی برای بهبود بیش فعّالی

الف. تغذیه مناسب

اوّلین توصیه‌ی ما در مورد خوراکی‌ها است. برخی از خوراکی ها برای بچّه‌هایی که مشکل بیش فعّالی دارند، جزء غذاها و تنقّلات ممنوعه است. به عنوان مثال، بچّه‌هایی که حالت کم توجّهی و کم تمرکزی دارند، خوراکی هایی مثل کاکائو و شکلات، تنقلاتی که در آن‌ها ادویه‌جات استفاده می‌شود و سایر خوراکی های مضر را نباید استفاده کنند.

 از طرف دیگر این بچّه‌ها هر چه می‌توانند باید آب بخورند؛ البتّه نه به زور. خیلی خوب است که گاهی مادران برای فرزندان خود، چند نوبت آب بیاورند و آن تعارف می‌کنند. آب برای رفع این مشکل بسیار مفید و درمان کننده است. همچنین مصرف دوغ نیز می‌تواند بسیار مفید و مؤثّر باشد.

نکته‌ی بعدی که والدین باید در این زمینه توجّه کنند، این است که حتماً در برنامه‌ی غذایی بچّه‌ها میوه و سبزیجات را قرار دهند؛ خصوصاً در مواقعی که تمرکز آن‌ها پایین است.در گروه میوه‌ها، میوه‌هایی که ویتامین ب دارند، مانند موز بیشتر به این مسئله کمک می‌کند.

 

ب. پرهیز از تماشای زیاد تلویزیون

دومین توصیه‌ی ما به افرادی که حس می‌کنند فرزندان آن‌ها بیش فعّال هستند، این است که آن‌ها کمتر تلویزیون تماشا کنند؛ زیرا بچّه‌هایی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند، حالت عدم تمرکز آن‌ها بیشتر می‌شود. در مقابل برخی کارها مثل نقاشی کشیدن، اثر بهتری دارد و تمرکز را در بچّه‌ها افزایش می‌دهد.

 

ج. برقرار کردن محیط امن و آرام

توصیه‌ی دیگر این است که محیط خانه نباید خیلی پر تنش یا خیلی پر شور باشد. علاوه بر این‌‎که والدین باید از تنش و مشاجرات بپرهیزند، باید در نوع پوشش و رنگ لباس های خود نیز دقّت کنند؛ به عنوان مثال، والدین باید از رنگ های گرم در پوشش خود و محیط خانه کمتر استفاده کنند؛ زیرا رنگ گرم توجّه را جلب می‌کند و ممکن است تمرکز فرزند را به هم بزیزد.

 

د. صبوری و آرامش

یک توصیه‌ جدّی به والدینی که فرزندان آن‌ها بیش فعّال هستند و تمرکز پایینی دارند، این است که صبور باشند و همیشه آرامش خود را حفظ کنند؛ چون بچّه‌های بیش فعّال در محیطی که صبر در آن حاکمیّت دارد، آرامش بهتری دارند و مسیر برای حفظ تمرکز آن‌ها بازتر است.