سؤال: آیا از نظر اخلاقی درست است که فرزند دختر با پدرش حمّام کند؟ اگر این کار درست است تا چه سنّی مجاز به این کار هستند؟

جواب:

در خانواده باید زن و مرد تقسیم مسئولیتی را نسبت به امور فرزندانشان انجام دهند و یک سری از خطوط ممکن است که خطوط قرمزی باشد که پدر و مادر نباید به آنها ورود پیدا کنند. یکی از این نکات، همین بحث حمّام کردن بچّه ها است؛ البته بچّه ها حدوداً تا یکی دو سالگی هنوز درک درستی از تفاوت های جنسیّتی ندارند و کنجکاوی هایی را هم در این زمینه ندارند. ما به پدر و مادرها می گوییم که با این عملتان در طرف مقابل توقع ایجاد می کنید و این باعث می شود که به سنّین بالاتر هم کشیده شود.

می دانید که بچّه تا یک مقدار از آن ناتوانی دوران نوزادی بیرون بیاید، یک سری دقّت ها برای حمّام کردنش نیاز دارد که این کار را مادر انجام می دهد؛ مادر فرزندان پسر را حدوداً تا یک سال و نیم می تواند به عهده بگیرد؛ امّا بعد از آن، حمّام بردن پسر را به پدرش محوّل کند؛ یعنی به هم جنس خودش.

در هنگام ضرورت

در رابطه با دختر هم همین طور؛ یعنی مادر از همان ابتدا این مسئولیت را بپذیرد. امّا گاهی ممکن است که مادرها به خاطر مشکلات و یا مریضی نتوانند این کار را انجام دهند و یا در یک برهه ی زمانی بیماری دارند و این بچّه نیاز به استحمام دارد؛ ما در اینجا می گوییم که تا یک سال و نیم و نهایت تا دو سالگی پدر می تواند جایگزین شود؛ البته باید دقّت داشته باشند که اگر پدر می خواهد بالای یک سال و نیم دختر خودش را به حمّام ببرد، اولاً دختر باید لباس زیر تنش باشد و ثانیاً پدر هم با یک پوشش نسبی وارد حمّام شود و او را بشوید و البته عرض کردیم که این هم باید در زمان هایی باشد که ضرورتی حاکم است.

مثلاً گاهی اوقات مادرها باردار می شوند، خب در ایّامی نمی توانند این بچّه را حمّام بگیرند و پدر هم می خواهد یک کمکی در این زمینه به همسرش کند با رعایت این نکات این کار را انجام دهد