جریانهای سلفی- انحرافی جهان اسلام، در عصر حاضر

امروزه جهان اسلام با سه جریان انحرافی اصلی روبه رو است، که هر یک ضربه های جبران ناپذیری بر پیکر جهان اسلام وارد کرده اند. این سه جریان عبارتند از:

  1. بابی گری و پس از آن بهائیت در میان فارسی زبانان
  2. قادیانیت یا احمدیه در منطقه ی شبه قاره هند که یکی از مهم ترین قطب های جمعیتی جهان اسلام است، این فتنه توسط غلام احمد خان قادیانی شکل گرفت. [۱]
  3. وهابیت در جهان عرب

هر یک از این فرقه های ضاله، در تلاش برای جهانی کردن اندیشه ی خود هستند و می کوشند تا با ایجاد نفاق و تفرقه در صف واحد مسلمانان، اندیشه ی انحرافی خود را گسترش دهند.

اما سوال و پرسش اساسی این است که این سه جریان انحرافی به یکباره از کجا قد علم کردند و علیرغم داشتن بنیه ی علمی و عقیدتی قوی و مواجهه با بی رغبتی مسلمانان به آن ها، چگونه توانستند چنین سریع رشد کنند و به حیات خود ادامه دهند؟

پاسخ این پرسش: استعمارگران دریافتند دوران استعمار کهن و لشکر کشی های سنتی به سرآمده، و برای نفوذ و بسط قدرت خود در جهان اسلام، و جلوگیری از ایجاد امت اسلامی به جای کشورهای اسلامی، باید ترفند دیگری را به کار گرفت. زیرا اگر بیش از یک میلیارد مسلمان در ۵۷ کشور اسلامی به پیام حیات بخش اسلام که همان برادری و برابری است، عمل کنند، عرصه بر استعمار و استعمارگران نو کاملاً تنگ خواهد شد. لذا برای حضور در جهان اسلام و استیلای بر آن، اقدام به ایجاد فرقه های انحرافی و تخریب از درون روی آوردند؛ و با این تغییر تاکتیک، در راستای دخل و تصرف در مفاهیم بنیادین اسلامی بسی کوشش کردند و مهم ترین ترفند خود را فرقه سازی و حمایت از فرقه های خود بنیاد انحرافی قرار دادند.


[۱] برای آشنایی با فرقه ی ضاله ی قادیانیت، ر.ک سید مهدی علی زاده موسوی، اندیشه ی سیاسی کلامی ابوالاعلی مودودی (پایان نامه ی سطح چهار) حوزه علمیه قم.