اگر باندى که بر روى زخم دست یا صورت بسته شده، بیشتر از معمول اطراف آن را گرفته باشد، تکلیف وضو یا غسل او چیست؟
آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: اگر برداشتن باند اضافى ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر ممکن نیست، باید وضو یا غسل جبیره اى بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بکند.[۱]
آیه اللّه تبریزى: اگر برداشتن باند اضافى ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر ممکن نیست، باید تیمم نماید؛ مگر اینکه باند در مواضع تیمم باشد که در این صورت، باید وضو یا غسل جبیره اى نماید.[۲]
آیه اللّه سیستانى: اگر برداشتن باند اضافى بدون مشقّت ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو یا غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر بدون مشقت ممکن نیست، باید تیمم کند، مگر اینکه جبیره در مواضع تیمم باشد که در این صورت باید هم [وضو یا غسل] کند و هم تیمم نماید.
آیه اللّه مکارم: اگر برداشتن باند اضافى ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر ممکن نیست، باید وضو یا غسل جبیره اى بگیرد و بنابر احتیاط مستحب تیمم هم بکند.[۳]
آیه اللّه وحید: اگر برداشتن باند اضافى بدون مشقّت ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو یا غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر بدون مشقّت ممکن نیست، بنابر احتیاط واجب [وضو یا غسل] جبیره بگیرد و تیمم هم بکند.[۴]
پی نوشت ها
[۱] – توضیح المسائل مراجع، م ۳۳۵ و نورى، توضیح المسائل مراجع، م ۳۳۶٫
[۲] – تبریزى، توضیح المسائل مراجع، م ۳۳۵٫
[۳] – مکارم، توضیح المسائل مراجع، م ۳۳۵٫
[۴] – وحید، توضیح المسائل، م ۳۴۱٫
پاسخ دهید