آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: اگر برداشتن باند اضافى ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر ممکن نیست، باید وضو یا غسل جبیرهاى بگیرد و بنابر احتیاط واجب تیمم هم بکند.[۱]

 

آیه اللّه تبریزى: اگر برداشتن باند اضافى ممکن است، باید آن را بردارد و  اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر ممکن نیست، باید تیمم نماید؛ مگر اینکه باند در مواضع تیمم باشد که در این صورت، باید وضو یا غسل جبیرهاى نماید.[۲]

 

آیه اللّه سیستانى: اگر برداشتن باند اضافى بدون مشقّت ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو یا غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر بدون مشقت ممکن نیست، باید تیمم کند، مگر اینکه جبیره در مواضع تیمم باشد که در این صورت باید هم [وضو یا غسل] کند و هم تیمم نماید.

 

آیه اللّه مکارم: اگر برداشتن باند اضافى ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو و غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر ممکن نیست، باید وضو یا غسل جبیرهاى بگیرد و بنابر احتیاط مستحب تیمم هم بکند.[۳]

 

آیه اللّه وحید: اگر برداشتن باند اضافى بدون مشقّت ممکن است، باید آن را بردارد و اطراف زخم را (هنگام وضو یا غسل) بشوید و براى جاى زخم به دستور جبیره عمل کند و اگر بدون مشقّت ممکن نیست، بنابر احتیاط واجب [وضو یا غسل] جبیره بگیرد و تیمم هم بکند.[۴]

 

 

پی نوشت ها


[۱] – توضیحالمسائل مراجع، م ۳۳۵ و نورى، توضیحالمسائل مراجع، م ۳۳۶٫

[۲] – تبریزى، توضیحالمسائل مراجع، م ۳۳۵٫

[۳] – مکارم، توضیحالمسائل مراجع، م ۳۳۵٫

[۴] – وحید، توضیحالمسائل، م ۳۴۱٫