سؤال: پسر دوازده ساله ای دارم که در آستانه بلوغ است؛ ولی وقتی حرف از نماز می‌شود، به ما می‌گوید که من در پانزده سالگی بالغ خواهم شد و در آن موقع نمازم را می‌خوانم. چگونه باید با او رفتار کنیم؟

جواب:

باید این مسئله برای او توضیح داده شود و والدین با نشان دادن کتاب هایی مثل توضیح المسائل به او، توضیح دهند که شرایط بلوغ فقط پانزده سال قمری نیست و دو شرط دیگر هم وجود دارد که اگر این دو شرط یا یکی از این دو به تنهایی محقّق شود، برای رسیدن به بلوغ کفایت می‌کند.

همانطور که قبلاً به این موضوع اشاره کردیم و دلایل آن را بیان کردیم، آقا پسرها باید از نه سالگی نمازهایشان را شروع کنند؛ هرچند که واجب نیست؛ ولی یکی از استثنائات در مورد عبادت ها، بحث خواندن نماز است که قبل از بلوغ باید اتّفاق بیافتد.

پاکسازی توسّط نماز

معمولاً بچه ها از سنّی که ممیّز می‌شوند، ممکن است که آلودگی هایی مثل نگاه های حرام و دروغ، تاثیرات منفی بر روح و روان آن ها بگذارد؛ بنابراین نیاز به کارخانه ای دارند که این گناه ها در آن پاک سازی شود؛ این جوی شست و شو و کارخانه پاکسازی کننده گناهان، همان نماز است و به همین دلیل باید از نه سالگی این استثناء را برای بچّه ها توضیح داد و آن ها را در این زمینه توجیه کرد.