سؤال: دختر پانزده ساله ای دارم که خود را موظّف به انجام کار ها نمی داند و بیشتر وقت خود را با درس پر می کند؛ چگونه با او برخورد کنم که در آینده با مشکل مواجه نشود؟

جواب:

گاهی اوقات عیبی ندارد که والدین فرزندان خود را درک کنند؛ مثلاً در ایّام امتحانات محیط را برای آنها آماده کنند تا درس بخوانند؛ امّا به شرطی که آنها درس بخوانند و کارهای مطالعاتی خود را انجام دهند.

بعضی از والدین سؤال می کنند که فرزند ما چقدر باید برای تحصیل خود وقت بگذارد؟ ما در جواب می گوییم که اگر هر روز بین دو تا سه ساعت برای مسائل درسی وقت بگذارد، کافی است؛ البته این زمان باید مستمر باشد و بقیه ی اوقات فرزندان باید یک تقسیم بندی منطقی شود؛ لذا یکی از کارهایی که مادران باید انجام دهند، این است که برخی از مسئولیت های خانه را به فرزندان بسپارند. حال این مسئولیت ها چه چیزهایی می تواند باشد؟ این مسئولیت ها می تواند کارهایی مثل ظرف شستن، جارو کردن، پهن کردن رخت و از این قبیل باشد.

نوع بیان درخواست

اگر والدین می خواهند مسئولیتی به فرزند بدهند، باید دقّت کنند که در فضای متشنّج آن را مطرح نکنند. به عنوان مثال وقتی والدین می بینند که دختر آنها در اتاق مشغول درس خواندن است، نزد او بروند و سر صحبت را باز کنند و در یک فضای صمیمانه و خیلی آرام به  او بگویند که دوست دارم برای من یک کمک کار باشی!

واگذاری انتخاب مسئولیت

والدین می توانند در این زمینه اختیار را به خود فرزندان بدهند؛ به این صورت که لیستی از کارهای خانه تهیّه  کنند و به او بگویند: مادر جان! یکی از این کارها را شما بپذیرید و انجامش بدهید. اتّفاقاً در آموزه های دینی ما آمده است که فرزندان در سوّمین هفت سال زندگی خود وزیر هستند؛ یعنی باید به دوش آنها مسئولیت هایی را بسپاریم.

ویژگی دختران

پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: یکی از ویژگی های دختران این است که به والدین خود کمک می کنند. من به دختر خانم های نوجوان توصیه می کنم که کمک کار خانواده ها باشند؛ چراکه خود این عمل یک کارگاه آموزشی برای آینده آنها است.