سوال: دختر هفت ساله ای دارم که در کارهای خود خیلی بی دقّت و کم تمرکز است؛ به عنوان مثال اگر بخواهد تکلیفی انجام دهد، خیلی طول می کشد و مدام در بین نوشتن تکلیف، حواس او پرت می شود یا اگر بخواهد املاء بنویسد، یادش می رود که دندانه یا سرکش کلمه ها را بگذارد؛ با این اوصاف آیا فرزند من بیش فعّال است؟

جواب:

با نشانه هایی که در این سوال گفته شد، فرزند ایشان مشکوک به بیش فعّالی هستند؛ البته نیاز است که حتماً ایشان با یک مشاور، مشورت و گفت و گو کنند.

بیش فعّالی چیست؟ بیش فعّالی همان مشکل کم توجّهی و کم تمرکزی است؛ به افرادی که متناسب با سنّشان نتوانند تمرکز لازم را روی کاری پیدا کنند، بیش فعّال می گویند.

هر عدم تمرکزی بیش فعّالی نیست!

البته باید این عدم تمرکز استمرار داشته باشد تا بتوانیم آن را مربوط به بیش فعّالی بدانیم؛ چراکه یک موقع ممکن است که من به علّت مشغله ی کاری نتوانم روی مسئله ای تمرکز پیدا کنم؛ به عنوان مثال ممکن است مادر در غذا به جای نمک، شکر بریزد؛ این مشکل ممکن است برای همه به وجود بیاید که منشأ آن مشغله ی زیاد  است.

عدم تمرکز مستمر

اگر این عدم تمرکز در بچّه ها مستمر باشد، مانند عدم تمرکز در بحث تکلیف نوشتن یا املاء نوشتن، او مشکوک به بیش فعّالی است؛ چراکه وقتی بچّه در املا نوشتن دقّت لازم را ندارد، این نشان می دهد که تمرکز او پایین است و بچّه هایی که تمرکز پایینی دارند، مشکوک به بیش فعّالی هستند و باید از نزدیک با یک مشاور گفتگو کنند؛ مشاور می تواند از برخی رفتارهای فرزند متوجّه شود که آیا او بیش فعّالی دارد یا نه.