موضوع این پژوهش بررسی شیوه های تبلیغی وهابیت با تاکید بر فعالیت های عربستان است .هدف ،چگونگی به کار گیری ابزار ها و شیوه های تبلیغی در دوران گذشته و معاصر جهت تبلیغ آیین وهابیت است .در این پژوهش پس از ارائه نمای کلی از خاستگاه تحقیق عربستان در ابعاد جغرافیایی ،فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی به بررسی وضعیت زادگاه بنیان گذار وهابیت (نجد) و آل سعود پرداخته شده است. در ادامه با توجه به گسترش این آیین در کشورها ی مختلف ،علل توسعه و رشد این تفکر و ریشه های عقاید محمدبن عبدالوهاب مورد بررسی قرار گرفته و به اجمال به نوع تفکر و برداشت های این فرقه از اسلام و اعتقادات آن ها اشاره شده است. همچنین نظر به این که موضوع این پژوهش روش تبلیغ وهابیت می باشد ،محقق به بازخوانی و تبیین جایگاه تبلیغ از دیدگاه اسلام و وهابیت پرداخته است.در بخش بعدی به تبیین شیوه ها و روش های آن با دو نگاه «سنتی» و« مدرن» تقسیم گردیده است. منابع مورد استفاده به طور عمده کتاب های تاریخی درباره نجد و تاریخ وهابیت که به پیدایش ،تفکر و شیوه های تبلیغی وهابیت پرداخته ،مورد استفاده قرار گرفته است.روش جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای و میدانی است.این تحقیق بعد از کلیات بحث ،از سه فصل تشکیل شده است:در فصل نخست ؛به خاستگاه وهابیت ،آل سعود و آل شیخ و به تبیین وضعیت مرکز پیدایش وهابیت ،عقاید،سیر تطور حاکمیت دینی ،سیاسی آل شیخ و آل سعود در پیشرفت وهابیت در عربستان پرداخته شده است.فصل دوم ؛تبلیغ و وهابیت ،چهار بخش است؛ بخش اول معنا ،اقسام و شیوه های تبلیغ وهابیت به دو روش سنتی و مدرن مورد تحقیق قرار گرفته است. بخش دوم ؛شامل عرصه های علمیئو فرهنگی تبلیغ وهابیت می باشد. در بخش سوم و چهارم ؛عرصه های اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی بیان گردیده است.بخش پنجم ؛عملکرد وهابیت در محیط خارج عربستان پرداخته شده است.در آخر نیز نتیجه گیری و پیشنهادات آمده است .
بررسی شیوه های تبلیغی وهابیت با تاکید بر فعالیت عربستان
مقاله ای از مریم شیرین جانی
پاسخ دهید