دلایل بدغذایی در کودکان:

الف. استفاده از زور و اجبار

یکی از دلایل بدغذایی کودک ممکن است این باشد که والدین غذا را به زور به او می‌دهند. این شیوه‌ی غلط نه تنها باعث غذا خوردن بچّه‌ها نمی‌شود، بلکه تأثیر منفی دارد و آن‌ها را بدغذا می‌کند و در حقیقت کودک ‌در این صورت یک ذهنیّت بد از غذا پیدا می‌کند.

 

ب. استفاده از غذای نامناسب

برخی از پدر و مادرها غذای مناسب در اختیار فرزند خود نمی‌گذارند، بعد انتظار دارند که این بچّه خوش غذا باشد.

برای انسان‌ها تداعی‌کننده‌ها خیلی مهم است؛ لذا وقتی بچّه‌ها خاطره خوشی از غذا خوردن در ذهنشان تداعی نشود، غذا را دوست ندارند.

 

 

راهکارها

امّا نسبت به این کودک دو سال و چند ماهه چند توصیه داریم که والدین با به کار بستن آن‌ها می‌توانند مشکل خود را حل کنند:

الف. رعایت برنامه‌ی غذایی

توصیه‌ی اوّل این است که والدین سعی کنند بر اساس‌ یک برنامه‌ی منظّم به او غذا بدهند و وعده های غذایی او را در زمان های مناسب قرار دهند. حتّی در ارتباط با نوشیدنی‌ها نیز باید زمان بندی مناسبی داشته باشیم. این‌که خیلی از کارشناسان می‌گویند ‌یک ساعت قبل از غذا آب نخورید، دلایل مختلفی دارد؛ از جمله این‌که برای گوارش مشکل ایجاد می‌کند. ‌دلیل دیگر آن هم این است ‌که معده با آب پر می‌شود و به نوعی سیری کاذب ایجاد می‌کند؛ لذا خصوصاً برای بچّه‌ها، باید به این نکته نیز توجّه کرد.

 

ب. پرهیز از ریزه خواری

والدین باید از ریزه‌خواری فرزندشان جلوگیری کنند. شاید گاهی اوقات مهر و محبّت‌ نابجای پدر و مادرها باعث می‌شود که در خانه‌ همه نوع تنقّلاتی اعم از مفید و غیر مفید پیدا ‌شود؛ درحالی که باید خیلی از این خوراکی ها را از بچّه‌ها دور کنیم.

کارشناس‌های علم تغذیه می‌گویند که دو ساعت قبل از وعده‌ی اصلی غذا، بچّه‌ها نباید تنقّلات و چیزهایی که سیری کاذب می‌آورد، استفاده کنند.

 

ج. در نظر گرفتن علایق کودکان

نکته‌ی دوم این است که مادر غذاها را باب طبع فرزند خود درست کند. مادر هیچ گاه نباید به فرزند خود اجبار کند که مثلاً حتماً عدس پلو بخورد؛ بلکه وقتی می‌بینید که کودک عدس پلو دوست ندارد می‌تواند برای او عدسی درست کند.

 

د. توجّه به رنگ، شکل و طعم غذا

مادرها در تغذیه‌ی فرزندان باید به هر سه فاکتور رنگ، طعم و شکل غذا توجّه داشته باشند. مثلاً اگر فرزند ما شکل و رنگ یک غذای مخلوط  مثل عدس پلو را دوست ندارد، اشکالی ندارد که ما پلو و عدس را برای او جداگانه بپزیم و در کنار هم قرار دهیم.