سؤال: من یک دختر نه ساله دارم؛ از زمانی که محل زندگی خود را عوض کردیم و او به مدرسه‌ی جدید رفت، رفتار و اخلاق او خیلی تغییر کرده است؛ مثلاً در مدرسه از هم کلاسی‌های خود ناراضی است و مدام می‌گوید من معلّم خود را دوست ندارم! به ما پرخاش می‌کند و می‌گوید به همان محل قبل برگردیم؛ ما در خانه‌ی قبلی خیلی با فامیل رفت و آمد داشتیم، ولی چون جای ما تغییر کرده است و خانه‌ی ما آپارتمانی است، دیگر نمی‌توانیم رفت و آمد کنیم. چگونه با او برخورد کنیم؟

جواب:

در آموزه‌های اسلام نکاتی برای ایجاد محبّت و علاقه بین افراد بیان شده است که والدین می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند.

الف. ایجاد علاقه بین دانش آموز و معلّم

اوّلین نکته آن است که مادر تلاش کند که بین فرزند و معلّم یک ارتباط عاطفی متعادل برقرار کند؛ البته باید توجّه داشت که بچّه نباید از این تلاش مادر باخبر شود؛ به عنوان مثال مادر می‌تواند هدیه‌ای خریداری کند و به معلّم بدهد و از او بخواهد که آن را از طرف خودش به بچّه بدهد. این کار خیلی خوب است؛ زیرا هدیه دادن محبّت را بین افراد بیشتر می‌کند و این کار می‌تواند خیلی کمک کند.

ارتباط تلفنی خارج از زمان مدرسه بین دانش‌آموز و معلّم می‌تواند آن ارتباط عاطفی را عمیق تر کند. شاید دیده باشید که وقتی در یک اداره مدیر در کنار کارمندان خود می‌نشیند و گفتگو می‌کند، ارتباط صمیمی بین آن‌ها بیشتر می‌شود؛ زیرا وقتی افراد خارج از آن نظام اداری با هم رابطه برقرار کنند، عاطفه و علاقه بین آن‌ها ایجاد می‌شود.

ب. ایجاد رابطه بین هم کلاسی‌ها

نکته‌ی دوم این است که فرزندان باید با هم‌کلاسی های خود در خارج از مدرسه به صورت تلفنی و یا حضوری ارتباط برقرار کنند؛ زیرا گاهی اوقات دلیل این‌که بچّه‌ها در مدرسه‌ احساس نارضایتی می‌کنند، این است که آن‌ها در سال‌های گذشته یارگیری های خود را انجام داده اند و الان که وارد مدرسه‌ی جدید شده اند، سخت می‌توانند وارد حلقه‌ی همکلاسی‌ها شوند.

برای رفع این مشکل مادر می‌تواند از هدیه دادن استفاده کند، به این صورت که به مناسبتی شیرینی تهیّه کند و آن را به دخترش بدهد تا در میان هم‌کلاسی های خود تقسیم کند.

بچّه‌هایی که دارای این مشکل هستند، باید حتماً زمینه‌ی دوستی آن‌ها با دو نفر از بچّه‌ها فراهم شود؛ زیرا دوستی‌ها باعث می‌شود که بچّه‌ به مدرسه علاقه مند شود. شاید ما بزرگتر‌ها نیز این تجربه را داشته باشیم که گاهی اوقات فقط به دلیل عشق و علاقه‌ی هم کلاسی‌های خود به مدرسه می‌رفتیم؛ البته منظور ما این نیست که بچّه فقط باید به این دلیل به مدرسه برود؛ بلکه منظور ما این است که  اگر یک دوست و هم بازی در آن‌جا داشته باشد، دلگرم می‌شود.

پدر و مادر سعی کنند که در مدرسه چند دوست خوب برای فرزندشان پیدا کنند؛ به صورتی که آن‌ها در خارج از زمان مدرسه نیز با هم ارتباط داشته باشند؛ البته باید توجّه داشت که آن دانش‌آموزان از لحاظ سنّی، جنسی و فرهنگی متناسب با دخترمان باشد.

فواید صله‌ی ارحام

آپارتمان‌نشینی دلیل بر این نمی‌شود که ما صله‌ی رحم را کم رنگ کنیم؛ لذا توصیه‌ی ما به این مادر بزرگوار این است که اگر نمی‌توانند در خانه‌ی خود مهمان‌های فراوانی دعوت کنند، آن‌ها را به صورت محدود ولی مکرّر دعوت کنند؛ زیرا مهمان علاوه بر این‌که برکت و روزی را با خود به منزل می‌آورد، باعث افزایش عمر انسان می‌شود، صمیمیّت‌ها و محبّت‌ها را افزایش می‌دهد و حتّی به خانواده انرژی مثبت می‌دهد. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد به مهمانی بیاید، همه‌ی اعضای خانواده در تکاپو هستند و خود را مهیّا می‌کنند؛ همین جنب و جوش اعضای خانواده یک انرژی است که در اثر آمدن آن مهمان پدید می‌آید.