سؤال: فرزند من گاهی در نماز کاهلی می کند و اگر بخواهد نماز بخواند حتماً باید با تمام تعقیبات باشد، و گرنه نمی خواند. چه باید بکنم؟

درست است که نماز با تعقیبات خیلی خوب است و رنگ و بوی ویژه ای به خودش می گیرد؛ ولی ما نباید در ذهن بچّه هایمان این را جا بیاندازیم که وقتی می خواهی نماز بخوانی، آن را با آرامش کامل و با تمام مستحبات بخوان؛ خیر، اصل نماز که خداوند متعال از ما خواسته است همان واجبات نماز است؛ لذا باید به فرزندانمان بگوییم که این واجبات را انجام دهند.

وقتی میهمانی به خانه ی ما می آید و ما باید برایش غذا تهیّه کنیم، هر چه میهمانمان را بیشتر دوست داشته باشیم، به آن ها توجّه بیشتری می کنیم؛ مثلاً در کنار برنج و خورش، یک کاسه ماست و سبزی خوردن هم می گذاریم. باید این طور باشد؛ امّا مهم تر این است که اوّل باید اصل را رعایت کرد و اوّل آن واجبات را انجام داد. نوافل آن نوع از ارتباط با خدا است که هر چه بیشتر باشد، بهتر است؛ امّا اگر هم انسان نرسید که انجام دهد، به وظیفه اش عمل کرده و انشاالله خدای متعال همین را می پذیرد.

توصیه ی پدر عالم

پدر یکی از بزرگان دین که شاید خیلی از شنوندگان محترم با نام آن بزرگوار آشنا باشند، به ایشان یک نامه نوشت با این مضمون که من فقط از شما واجبات را می خواهم؛ یعنی توصیه کردند که فقط واجبات را انجام دهند؛ لذا پدر و مادر ها هم باید اصل را بر این قرار دهند که بچّه هایشان واجبات را انجام دهند و اگر دوست داشتند، خودشان مستحبّات را انجام دهند.