سؤال: چگونه برای اوقات فراغت فرزندان خود در ایّام تابستان برنامه ریزی کنیم؟

جواب:

والدین باید در بحث اوقات فراغت باید به چند نکته توجّه داشته باشند؛

الف. آموزش مهارتهای زندگی

دختر‌ها و پسرها برای زندگی آینده‌ی خود نیاز به کسب یک سری از مهارت‌ها دارند که والدین باید آن را در اوقات فراغت به فرزندان خود یاد دهند.

ب. هنر

هیچ وقت مدرسه به صورت مستمر هنر را به بچّه‌ها یاد نمی‌دهد؛  لذا تابستان فرصت مناسبی است که بچّه‌ها با برخی از این هنرها مثل خطاطی، نقاشی و گرافیک آشنا شوند.

ج. فعّالیت ورزشی

سومین نکته‌ای که در برنامه‌های تابستانی باید به آن توجّه شود، فعّالیّت‌های بدنی و ورزشی است. والدین باید با یک برنامه ریزی مناسب فرزند خود را به سمت فعّالیّت‌ها ورزشی مانند کلاس های رزمی، دوچرخه سواری و یا پیاده روی سوق دهند.

د. سرگرمی‌ها

پدر و مادر باید در ایّام تابستان بیشتر به سرگرمی بچّه‌‎ها توجّه داشته باشند و برای آن برنامه ریزی داشته باشند.

و. دانش افزایی

نکته‌ی دیگر، در مورد دانش افزایی فرزندان است. تابستان فرصت خوبی است که نوجوانان از لحاظ دانش ارتقاء داده شوند؛ لذا خوب است که پدر و مادر در این ایّام برای فرزندان خود کتاب تهیّه کنند و یا آن‌ها را در یک کتابخانه ثبت نام کنند.

ز. افزایش توانایی بچّه‌ها در دروس

اگر نوجوانان در برخی از دروس مشکل دارند، پدر و مادر می‌توانند با برنامه ریزی مناسب  در ایّام تابستان، توانایی آن‌ها را در آن دروس افزایش دهند. 

ط. همیاری

بخشی از اوقات فراغت بچّه‌ها باید صرف همیاری به پدر و مادر شود. والدین باید بخشی از مسئولیت‌های بیرون از خانه را به پسر و بخشی از مسئولیت‌های داخل خانه را به دختر واگذار کنند. البته باید توجّه داشت که مسئولیت‌ها نباید به صورت اجباری به بچّه‌ها سپرده شود؛ بلکه آن‌ها باید در قبول کردن مسئولیت مخیر باشند.   

ظ. خودیاری

بچّه‌ها باید در ایّام تابستان خودیاری را بیاموزند؛ به این معنی که بتوانند کارهای شخصی خود را انجام دهند و آن را به دوش دیگران نسپارند.

ر. کمک به دیگران

پدر و مادر باید در ایّام تابستان به بچّه‌های خود بیاموزند که چطور می‌توانند به دیگران کمک کنند؛ البته آن‌ها باید توجّه داشته باشند که در برنامه ریزی خود، زمان زیادی را به این کار اختصاص ندهند؛ زیرا ممکن است بچّه از این کار زده شود.

ز. مرور درس‌های سال آینده

نکته‌ی آخر در مورد مرور درس‌های سال آینده است. اگر والدین در محیط زندگی خود بچّه‌ای را می‌شناسند که یک پایه از فرزندشان بالاتر است، از او بخواهند که برخی از کتاب‌ها را با فرزندشان مرور کنند.