سوال: چه طور می توانیم فرزندان خود را با مهد کودک آشنا کنیم، و آیا رفتن به مهد کودک اصلاً خوب است یا نه؟

جواب:

آن چیزی که اهمّیت دارد، بیشتر محیط مهد کودک است که با چه ساختاری ایجاد شده است؛ آیا فضای این مهد کودک یک فضای آموزشی است و بچّه ها مانند بچّه هایی که به مدرسه می روند دائم باید تحت آموزش  قرار بگیرند؟ در اینجا می گوییم اگر بچّه ها به این مهدهای کودک نروند، بهتر است.

کودک باهوش، مکتب گریز است!

خیلی زیبا است روایتی که در اصول کافی داریم؛ البته نام معصوم برده نشده است ولی آورده اند که: کودکان باهوش مکتب گریز هستند.

مکتب نماد آموزش مستقیم است؛ یعنی آموزش های مستقیم معمولاً در مکتب خانه ها اتًفاق می افتد. لذا بچّه هایی که درک و فهم بالایی دارند، وقتی می بینند که تحت آموزش مستقیم قرار می گیرند، اینها به این امر علاقه مند نیستند و از محیط فرار می کنند.

ویژگی های مهد کودک خوب

بچّه ها دوست دارند در محیط هایی باشند که بتوانند آزادانه فعالیّت کنند، مهارت آموزی داشته باشند، بتوانند انرژی خودشان را تخلیه کنند؛ حالا چه انرژی ماهیچه ای و چه انرژی ذهنی و فکری. احساساتشان و نظراتشان، مثلاً در قالب نقاشی کشیدن باید تخلیه شود، نه این که ما به بچّه ها بگوییم فلان نقّاشی را بکشند.

مهد کودک باید مجموعه ای باشد که برای بچّه ها مناسب باشد. مجموعه ای باشد که در آن بازی و مهارت آموزی، انجام شود و وقتی بچّه ها به آنجا می روند، یک سری فعالیّت ها را انجام دهند. اتّفاقا از شاخصه هایی که بچّه ها دوست دارند در کنار بچّه های دیگر باشند، همین جور مجموعه ها است؛ یعنی مجموعه هایی که بچّه ها بتوانند آزادانه در آنجا رفتارهایی داشته باشند.

صبر در مقابل مقاومت

از چهارسالگی در بچّه ها یک پدیده اجتماعی پدید می آید که دوست دارند با گروه های هم سال خودشان باشند؛ لذا اینها به محیط هایی که بچّه های هم سال در آنجا حضور دارند،کشش پیدا می کنند. البته این نکته را هم متذکّر شوم که در خیلی از مواقع در گام های اوّلیه ممکن است با مقاومت مواجه باشیم؛ یعنی در ابتدا یک سری مقاومت هایی کنند که دلیلش وابستگی به خانواده است؛ ولی انشاالله با یک رفتار مناسب، می بینند که با کمترین آسیب این ارتباط برقرار می شود.