چه موسیقی هایی در شیطانگرایی استفاده می شود؟
در دهه ۱۹۵۰ شخصی به نام الویس پریسلی سبک جدیدی در موسیقی به نام «راک اند رول»[۱]را ابداع نمود. این موسیقی حاصل ترکیب نوعی موسیقی آفریقایی با عنوان «بلوز» و موسیقی «پاپ» بود. در دهه ۱۹۶۰ این موسیقی که تا حدودی تند و خشن بود، دستمایه گروههای معترض دانشجویی قرار گرفت و سبک موسیقی خشنتری به نام «متال» را از دل «راک» بهوجود آوردند. این گروهها در ابتدا در آمریکا و در اعتراض به مسئله جنگ آمریکا علیه ویتنام، تشکیل شد و بعدا دامنه آن به کشورهای اروپایی نیز کشیده شد.
این گروهها آرمانهای مناسبی همچون بهبود روابط انسانی، اعتدال در مسائل اخلاقی، اعتراض به سرمایهداری و اختلاف طبقاتی و حتّی معنویتخواهی را دنبال مینمودند. حرکت اعتراضآمیز این جنبشها میتوانست منجر به انقراض نظام لیبرال-سرمایهداری در غرب گردد، به همین جهت مراکز پنهانی قدرت در غرب همچون انجمنی به نام کمیته ۳۰۰ و گروههای ماسونی وابسته به آن را بر آن داشت تا با اجرای یکی از طرحهای پژوهشی خود به نام «مجموعه مطالعات عصر آکواریوس» که به سفارش مؤسسه روابط انسانی تاویستاک از مدّتها قبل برای مقابله با چنین وضعیتی انجام شده بود، شروع به هدایت این اعتراضات به سمتی غیر از جهت آرمانی اوّلیه و صحیح این گروهها نمودند،[۲] که ترغیب این گروهها به استفاده از موسیقی متال و استفاده از خشونت و مسائل غیراخلاقی در حرکتهای اعتراضیشان یکی از ابزارهای هدایت نامحسوس بود، چرا که برای جلوگیری از وصول یک گروه به آرمانهایش کافی است شیوه نادرستی برای رسیدن به اهدافش را میان آن گروه ترویج نمود.
دستهای پنهانی که این نمایش را هدایت میکردند، از نیمه دوم ۱۹۷۰، فاز جدیدی را در مهار این بحران آغاز نمودند و آن جهتدهی افکار ملتها در شرایط ناامن و بحرانی بود. یکی از ابزارهای مهم در این فاز، طرح ایده شیطانپرستی بود، که به سرچشمه خلاقیت هنری و مهار انرژی جوانان و بازگشت آرامش به جامعه تبدیل گشت. البته ظرفیتهای موسیقی متال برای رفتن به سمت شیطانگرایی را نباید ندیده گرفت. اعتراض به نهادهای اجتماعی و برهم زدن نظم، ابراز خشونت و کلمات رکیک در ترانهها و از همه مهمتر اهانت به مقدسات؛ که شاید علت آن حمایت کلیسا از حکومتها بود. زیرا در تفکّر مسیحی خداوند دین را به کلیسا سپرده و حکومت را به قیصر و ازاینرو دولت و حکومت نوعی تقدّس دارد و بنا به روش مسیح باید رنج را پذیرفت و اعتراض نکرد. با این تعالیم کلیسا، جوانان حق داشتند که زیر بار آن نروند، امّا اهانت به مقدسّات آنها را در برابر شیطانپرستی نفوذپذیر کرد.
این دوران که مقارن با گسترش چشمگیر سیطره رسانههای صوتی و تصویری در دنیا بود، ظرفیتهای جدیدی را ایجاد کرد تا مراکز پنهانی جریانساز در آن زمان با ترفندهایی همچون کشاندن گروههای معترض موسیقی به استودیوها و تجاری نمودن آنها و همچنین ستارهسازی از افراد این گروهها، شهرت و ثروت هنگفت را به آنان هدیه دهند، و با این کار آرمانهای والای این گروهها همچون مخالفت با سرمایهداری و نظام طبقاتی را کاملاً واژگون نموده و این گروهها را مبدّل به مبلغینی بزرگ برای ارزشهای نظام سرمایهداری نمایند.
در اواخر دهه هفتاد این تبلیغات مؤثّر واقع شد و گروههای دیگر که دیدند بازار شیطانگرایی داغ است و راه رسیدن به شهرت و ثروت از آن میگذرد، داوطلبانه شیطانپرستی را برگزیدند. در آغاز پذیرش هویت شیطانی از سوی این گروهها به استفاده از نمادها، سبک، ادبیات و فضای شیطانی محدود میشد، که برای نمونه میتوان به گروههای «متالیکا»، «منووار» و «رولینگ استون» و حتّی خود گروه «بلکسبث» اشاره کرد که به سبکهای اسپیدمتال، ترشمتال و پاورمتال روی آوردند. بعد از آن به تدریج گروهها و افرادی پیدا شدند که آشکارا از شیطانپرستی و حتّی حلول شیطان در خودشان سخن گفتند. این روند به پیدایش سبکهای بلک متال، دث متال و متال صنعتی کشیده شد و گروههایی مثل گروه «مرلین منسون»، «دیساید» و «امپرور» بهوجود آمدند.
در سالهای اخیر برگزاری جشنوارههای متعدّدی نظیر «ووداستاک»[۳] و «اوزی فست» برای موسیقی راک و متال برگزار میشود و بعضی از شاخههای متال مثل «آلترناتیو متال» جشنوارههای خاص دارند. گذشته از اینها به منظور شناسایی استعدادها و ادامه روند ستارهسازی و بازی ستارههای موسیقی جشنواره گروههای زیرزمینی از سال ۲۰۰۰ پایهگذاری شده که باعث جذب هر چه بیشتر جوانان به موسیقی شیطانی و شکلگیری این قبیل گروهها در تمام کشورهای دنیا شده است.
ایجاد گروههای بومی در کشورهای مختلف برای نمونه گروههای بلکمتال هلند، بلکمتال نروژ و بازسازی گروه «قاتل خدا»[۴] و گروههای دیگر در ایران، محصول این جشنوارهها و شور و هیجانی است که بین جوانان جهان به راه انداختهاند. و نیرویی را که میتواند به تغییر تمدن و سبک زندگی ظالمانه روزگار ما و تحوّل در تاریخ منجر شود، در جهت تثبیت سلطه خود و حفظ وضع موجود به کار گرفتهاند.[۵]
منبع:پرسمان
پی نوشت:
[2]. نک: کمیته ۳۰۰ کانون توطئه جهانی.
[5]. شیطان پرستی موجی در زمان حال یا طرحی برای آینده.
(به نقل از: کتاب تحلیلی بر عرفانهای نوظهور (راه و بیراهه، شماره ۱)، حمزه شریفیدوست، انتشارات معارف)
پاسخ دهید