یکی از آسیب‌هایی که اختلال جنسی به دنبال دارد این است که بخشی از مشکلات آن جبران‌ناپذیر است. امّا هیچ گاه نباید ناامید شد و باید درمان را ادامه داد. این کار نیاز به زمان دارد و طی یک فرآیند بلند مدّت، باید آن عوارض به وجود آمده را درمان کرد و آنها را به حدّاقل ممکن رساند؛ بنابراین استمرار در درمان را نباید فراموش کرد.

 

چند راهکار وجود دارد که می‌تواند به درمان این اختلال کمک کند، از جمله:

الف. تغذیه‌ی مناسب

تغذیه‌ باید در یک چارچوب مناسب باشد و هر چهار طبقه‌ی هرم غذایی در آن رعایت شود. همچنین جوانان باید برخی از موارد غذایی را که ویتامین ب بیشتری دارد، در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشند؛ مانند روغن ماهی، جوانه‌ی گندم، جوانه‌ی جو، جوانه‌ی ماش، دانه ها و مغزهای پسته، گردو؛ البتّه در مصرف هیچ کدام نباید زیاده‌روی کرد و باید به اندازه از تمام این مواد مصرف شود.

 

ب. نرمش فکری

راهکار دیگر برای جبران آسیب‌ها این است که فعّالیّت‌های فکری افزایش پیدا کند؛ مثلاً جوان باید ذهن خود را با مسائل ریاضی و فیزیک درگیر کند یا برخی از کارهای فنّی را که با درگیر کردن فکر و ذهن همراه است، انجام دهد.

 

ج. فعّالیّت‌های ورزشی

فعّالیّت‌های ورزشی می تواند اثرات مثبتی نسبت به روح و جسم داشته باشد؛ لذا به این مورد نیزی باید توجّه شود.

 

د. دعا

قطعاً در این مسیر، آن چیزی که حاکم بر همه‌ی این‌ها است، توجّه به عبادت و بندگی خداوند است، که باید آن را سر لوحه‌ی کارهای خود قرار دهیم تا مجموعه این هرم رفتاری، تغذیه‌ای و و ورزشی بتواند کمک کند.