در پاسخ به سوال شما توجه به چند امر ضروری است:
۱ – اصل و قاعده بر این است که یک پیوند زناشویی تا پایان عمر ادامه پیدا کند و طلاق آخرین راه برای زوجین قرار داده شده و توصیه خود معصومین این بوده که تا آنجا که مقدور است از این امر جلوگیری شود. در این زمینه روایتی از خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود زن بگیرید و طلاق مدهید، زیرا عرش از وقوع طلاق می لرزد)نهج الفصاحه ، حدیث ۱۱۴۷) با این حساب یکی از دلایل عدم طلاق عایشه را می توان در این حدیث یافت.

۲ – پیامبران الهی اسوه و الگوی همه انسانها هستند و صبر و استقامت آنان درسی است برای همه؛ لذا هرچند زنان خوبی نصیب آنان نمی شد اما تا آنجا که امکان داشت با آنان زندگی می کردند و از انجام طلاق دوری می نمودند در این زمینه عبد الله بن عباس میگویند :پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله درآخرین خطبه ای که در مدینه ایراد فرمودند و دیگر بعد ازآن به سوی خدا رحلت فرمودند فرمود :

… وهر کس که بر بد اخلاقی زنش صبر کند و منتظر اجری بر این صبر خود باشد خداوند به خاطر هر مرتبه که صبر میکند به او همان پاداشی میدهد که به ایّوب علیه السلام به خاطر صبر بر بلاهایی که بر او نازل شد داده است .و البته زن او سنگینی بار بد رفتارش را در هر روز و شب بر دوش خواهد کشید آنهم به سنگینی تپه های انبوه شن …

با این وجود دلیل دیگر عدم طلاق عایشه, روشن می شود.
۳ – با توجه به نکاتی که ذکر شد باید عرض کنیم که با این وجود برخی روایات در کتب مهم اهل سنت یافت می شود که پیامبر اکرم(ص) پس از خیانتهای مکرر عایشه و حفصه , آنان را طلاق داد اما پس از مدتی آنان را عفو کرده و از طلاق خود برگشته است به روایات ذیل دقت بفرمایید:

بخاری دوری جستن پیامبر صلی الله علیه واله از زنانش(یعنی طلاق عایشه و حفصه) را ذکر کرده است. (صحیح بخاری ج۶ص۷۰)
مسلم نزول آیه: “امیداست که اگر پیامبر شما را طلاق داد خدا به جای شما زنانی بهتر از شما به او بدهد که همه با مقام تسلیم و ایمان باشند” را درباره طلاق عایشه و حفصه دانسته و تایید کرده است. (مسلم ج۴ص۱۸۸)
حاکم نیشابوری نیز گفته است: پیامبر( ص )عایشه و حفصه را طلاق داد اما دوباره رجوع فرمود. (المستدرک ج۴ص۱۶)

 

 

منبع:پرسمان